באתר nrg דווח בימים האחרונים כי במשרד החינוך הכינו מערך שיעורים לקראת ביקורו של האפיפיור בארץ ישראל. על פי הפרסום, בימים הקרובים יפיץ המשרד מערכי לימוד על שני אפיפיורים. מערכי לימוד יישלחו לכל המורים להיסטוריה, באמצעותם יילמדו זאת התלמידים.

את מערכי השיעור חיברו ההיסטוריונית הראשית של "יד ושם" פרופ' דינה פורת, ראש המכון לחקר השואה באוניברסיטת בר אילן, פרופ' דן מכמן, אשר מכהן גם כראש המכון הבינלאומי לחקר השואה ב"יד ושם" ופרופ' דליה עופר אשר שימשה בעבר כיו"ר ועדת לימודי ההיסטוריה במשרד החינוך.

במשרד החינוך מסבירים כי מטרתו של הלימוד היא להאיר את הצדדים החיוביים ביחסה של הנצרות ליהדות, שכן לפי הפרסום יעסקו התכנים באפיפיורים שהיו פחות עויינים את עם ישראל.

רב העיר רמת גן, הרב יעקב אריאל הביע התנגדות נחרצת ליוזמת המשרד. "הנצרות עוינת את היהדות מאז ומעולם. מיליוני יהודים נטבחו על ידי הנוצרים ולא ניתן להגיד כי היחס השתנה", אמר הרב אריאל לאתר nrg בתגובה להחלטה. "רק לפני 65 שנה האפיפיור התנגד להקמת המדינה כיוון שהם טוענים כי הנצרות מחליפה את עם ישראל והמדינה סותרת את אמונת הנוצרים".

"להגיד לנוער בישראל שהנצרות שינתה את אופייה? זהו עוול בלתי נסלח", הוסיף. לדבריו, "הטשטוש הזה לילדים הוא מאוד מסוכן, הילדים צריכים לדעת את הסכנה במיסיון. הנצרות מאמינה שיום אחד כולנו נתנצר ועלינו לעצור את התוכנית הנלוזה".

גם ראשי רשתות בחינוך הממלכתי דתי הביעו התנגדות למהלך. הרב איתן אייזמן, ראש רשת נעם צביה אמר ל-nrg: "הרמב"ם כותב שהנוצרים עובדי עבודה זרה הם, ויום ראשון הוא יום עדם. זה סעיף מפורש ברמב"ם ואנחנו לא יכולים לעקוף את ההלכה הפשוטה שהנצרות היא עבודה זרה. אנחנו מתרחקים מנצרות. מעולם לא למדנו נצרות ואני מתאר לי שגם לא נלמד נצרות בכל צורה שהיא".

יו"ר רשת שעלי תורה, הרב רחמים נסימי, התייחס אף הוא לנושא ואמר כי "גם אם התלמידים הדתיים לא ילמדו את התכנים החדשים, אני מוטרד גם ממה שיהיה בחינוך החילוני. אנחנו, עם חסידי אומות העולם, עושים כל הזמן צדק היסטורי, אבל לא כתפישה ערכית של דת מול דת. זה שני דברים שונים. אם אדם ברמה האישית עשה טוב למדינת ישראל, אז צריך להכיר לו טובה על זה, אבל לא בצורה שאנחנו הולכים להצדיק את התפישה הנוצרית. זה בוודאי שלא. צריך להיזהר מהמדרון הזה, ואנחנו יודעים כמה הדברים מסוכנים. חייבים להתערב בזה גם במגזר הממלכתי".

יו"ר מועצת החינוך הממלכתי דתי, הרב אבי גיסר התייחס לשאלה העקרונית בדבר הכנסת תכנים אלו למוסדות החינוך הדתיים ואמר: "זה נושא כל כך טעון וכל כך בעייתי שכל ניסיון לקשור בו עובדות או תכתיבים הוא בלתי אפשרי. אילו יבקשו מאתנו לכתוב ולהביע עמדה וליצור איזושהי תכנית שיהיה בה מעולמה של התורה ביחס לנצרות ולמנהיגיה, אז אנחנו נכתוב תכנית כזאת ונדע היטב באיזה אופן להביע את עמדת התורה ואת עמדת היהדות המקורית. לא נוכל לקבל עמדות בנושאים כאלה רגישים ממי שלא אמון על יראת שמים, תורה ומצוות באופן הכי הכי מלא של המושג".

יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, שדנה בנושא בשבוע שעבר, ח"כ עמרם מצנע, בירך על יוזמת משרד החינוך: "אני שמח שמשרד החינוך הרים את הכפפה ופעל ליישום המלצת ועדת החינוך, לעסוק בנושא חשוב זה במסגרת מערכי השיעור. עלינו לקדם הוראה משמעותית שעוסקת גם בנושאים שעד היום לא היו מובנים מאליהם ושבאים לקדם סבלנות וסובלנות".

"חשיבות החינוך להכרה עם הנצרות"

בדיון שקיימה בשבוע שעבר ועדת החינוך של הכנסת בנושא: "חשיבות החינוך להכרה עם הנצרות" לקראת בואו של האפיפיור לישראל, התבטאה בנושא האחראית על לימודי ההיסטוריה במשרד החינוך, (מפמ"ר היסטוריה) ד"ר אורנה כץ-אתר, שאמרה כי "במהלך השנים הילדים לומדים על הקהילות היהודיות בתוך העולם הנוצרי ובאירופה. הדגש שלנו הוא שילוב ודחייה, לא רק דחייה. הנושא של חסידי אומות העולם לדעתי הוא הנושא החשוב והערכי ביותר שעלינו ללמד. אנחנו נערכים בנושא גם לקראת ביקור האפיפיור ואנחנו מתכוונים לעסוק בכך בבתי הספר".

יוזם הדיון, שר הקליטה וח"כ לשעבר, יאיר צבן, הוסיף כי "אנחנו בתקופה של פשעי שנאה שיכולים להוציא אדם שפוי מדעתו. אנחנו יודעים כמה רעש אנחנו עושים ובצדק מפשעי שנאה כלפי יהודים בתפוצות ומכבדים את כל מי שמוקיע את הפשעים האלה, לצערי זה לא תמיד כך אצלנו. איזו יהדות אנחנו רוצים לראות בינינו? הרקע החינוכי בכלל בארץ ובחינוך הדתי-חרדי במיוחד, הוא שעומד בבחינה בחשבון הנפש שלנו, של משרד החינוך ושל העוסקים במלאכה".

באדיבות הקול היהודי

קטגוריה:

תגיות: , ,