הישג חלקי ל"וועד מקדשי שביעי" בעיר ב"ב, לאחר שהניסיון להטיל על עיריית בני ברק לאכוף מידית פינוי של גנרטורים לחשמל שבת במעלה רחוב הרב מימון וקביעת קנסות כבדים והוצאות משפטיות על העירייה לא נתקבל בבג"ץ, וזאת במסגרת ערעור שהגישה העירייה על החלטת ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב בנושא.

כזכור, וכפי שפורסם בהרחבה ב"הפלס", תחילתה של הפרשיה והדיון בבתימ"ש החל לפני שנים אחדות בעתירה מנהלית שהגישו קבוצה שולית של תושבים כנגד עיריית בני ברק וועדות התכנון, וכנגד עסקני השבת המפעילים את הגנרטור האזורי. בעתירתם טוענים העותרים, "כי הם חיים תחת סכנת חיים מוחשית של התחשמלות, שריפה, דליקה ו/או התפוצצות משום שעל 'גבעת הבנים' הוקמה חוות גנראטורים פיראטית, תוך עצימת עין מכוונת של עיריית בני ברק".

הגנרטור המדובר נמצא על ההר כבר משנת תשנ"ד, כבר למעלה מ-20 שנים, והוא מספק כיום חשמל לכ-850 בתי אב ובתי כנסת וישיבות רבים שקבעו את משכנם באזור שסביבו.

הגנרטור הופעל ע"י "ועד מקדשי שביעי", בראשו עומדים אברכים ותלמידי חכמים חשובים שליט"א מתושבי האזור, שבמשך שנים רבות פעלו ללא לאות למניעת ההפרעות מכל הבחינות, ושלא ע"מ לקבל פרס, מתוך דאגה כנה לצביונו של האזור ולרווחתם של מאות בני התורה המתגוררים באזור זה.

בעתירה שהגישו דרשו השכנים פינוי מידי של הגנרטורים לחשמל שבת וסילוק מאגר המים המוקם והולך באזור, בטענות שבינוי המאגר והצבת הגנרטורים הינם בניגוד להיתרי בניה חוקיים. גם ההיתר שהוצא ע"י הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של עיריית בני ברק, להפעלת הגנרטורים ע"י "ועד מקדשי שביעי", נדחה ע"י הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל-אביב שבמשרד הפנים.

באותו פסק דין תקדימי ומקומם קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים, כי יש לפנות מיידית את גנרטור השבת המוצב ב'הר הבנים' בעיר בני ברק, וכי כאלף אברכים ומשפחות המחוברים לגנרטור זה ייאלצו לעשות את שבתם ללא מקור חשמל, מאחר שהם מקפידים שלא להשתמש בחשמל שיוצר ע"י חברת החשמל תוך חילול שבת מחפיר.

לאחר מתן פסה"ד הראשוני, נוהל משא ומתן בין התושבים לבין "ועד מקדשי שביעי" כדי להסדיר שלא תהיינה הפרעות לתושבים, הן מבחינת הרעש והן מבחינת זיהום האוויר, ולמרות כך השכנים שוב פנו לבית המשפט בבקשת בזיון בית המשפט, על כך שהעירייה לא מקיימת את פסק הדין שההיתרים בטלים.

התושבים העותרים מחד גיסא פנו לביהמ"ש המחוזי כנגד העירייה על אי פינוי הגנרטורים ע"י העירייה, ומאידך גיסא העירייה מצידה הגישה ערעור לבג"ץ בטענות שהאישור לגנרטור מיועד לאלפי תושבים המקפידים על שימוש בחשמל בשבתות ובחגים מגנרטורים בלבד ולא מחברת החשמל המעסיקה עובדים יהודיים בשבתות. בנוסף לכך, הגישה העירייה שורה ארוכה של מסמכים על ההיתר שניתן על ידה כחוק.

ברם, למרות שהעירייה הגישה ערעור לבג"ץ, הטיל לפני כחודש וחצי
ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב קנסות גבוהים של כ-4000 שקלים על כל יום של אי פינוי הגנרטורים כנגד הרב חנוך זייברט, ראש העיר; מנהל אגף הפיקוח על הבניה והוועדה המקומית לתכנון ולבניה.
העירייה, שמצידה ערערה לבג"ץ כנגד ההחלטה המקוממת, ביקשה צו עיכוב על פסה"ד, של המחוזי, ולפני כשבוע הוציאה שופטת בג"ץ, דפנה ברק-ארז צו עיכוב פסה"ד שהוצא כנגד העירייה וזימנה לדיון ולהחלטה בהרכב של שלושה שופטים השבוע.

ערב הדיון בבג"ץ התקיימה תפילת רבים על קברו של מרן החזו"א זיע"א, שזכותו הגדולה ופסקיו על חובת השימוש בחשמל כשר בש"ק תעמוד למפעילי הגנרטור שלא יינזקו, ובס"ד החשש להפסקה מיידית התבטל, אבל עדיין צריך הרבה רחמים כדי שימצא פיתרון, כך שעוד כמה חודשים יוכל הגנרטור להמשיך לפעול.

אתמול התכנס הבג"ץ בהרכב השופטים אליקים רובינשטיין, אסתר חיות, וניל הנדל, וקבעו כי מאגר המים המוקם במקום ע"י העירייה ותאגיד "מי ברק" לא יפונה. אשר לגנרטורים נקבע, כי יש להפסיק את השימוש בהם תוך שלושה חודשים ולפנותם תוך ארבעה חודשים, אך לא הוטלו קנסות וכל הוצאות משפטיות כנגד העירייה, כך שאין על העירייה לשלם את הקנסות הגבוהים שנקבעו כנגדה בביהמ"ש המחוזי. את העירייה ייצג בדיון עו"ד אריאל יונגר, היועה"מ של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, ובאולם נכחו גם הרב חנוך זייברט, ראש העיר, והרב אברהם רובינשטיין, מ"מ רה"ע.

בערעור שהתקיים בבג"ץ נידונו ארבעה ערעורים שאוחדו לתיק אחד: ערעורה של עיריית ב"ב על פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי משנת תשע"ב שההיתרים לגנראטורים בטלים, ערעור התושבים על אותו פסק דין בו נקבע שההיתר למאגר המים לא בטל, וכן שני ערעורים נוספים על פסקי הדין בעניין בזיון בית המשפט, והקנסות שניתנו ע"י ביהמ"ש המחוזי על אי מימוש פסה"ד.

במהלך הדיון שארך למעלה מארבע שעות, השמיע ראש ההרכב השופט אליקים רובינשטיין אמירות ברורות על הזכות המוקנית ליהודים חרדיים לשמור את השבת כפי שהורו פוסקי ההלכה על איסור השימוש בחשמל שמיוצר תוך חילול ש"ק רח"ל. השופט תהה מדוע עד כה לא עוגן עדיין הנושא באופן חוקי ובצורה שתסדיר אחת ולתמיד את כל התביעות וההיבטים המשפטיים הכרוכים בהפעלת הגנרטורים בשבת. לדבריו: "למעלה משישים שנים חלפו מאז פרסם החזון איש את הוראתו בענין איסור השימוש בחשמל שמיוצר ע"י חברת החשמל, ודומה שעד עתה לא הוסדרו הפתרונות לכך בשום דרך, וחבל מאד".

כמו כן, ביהמ"ש קיבל את הטיעון של צרכני הגנטור, שהגנטור כבר פעיל עשרות שנים ולא נגרם בינתיים כל נזק ב"ה לתושבים, כך שטענתם שהגנטור מהוה סכנת חיים נדחתה על הסף.

הידיעה על ביטול הקנסות על אי פינוי הגנרטורים ממקומם ועל השהיית הפינוי בחודשים נוספים, מתוך מטרה לאפשר לעירייה ול"ועד מקדשי שביעי" המפעיל את הגנרטור לאתר ולפעול למציאת חלופות אחרות שיאפשרו ללמעלה מאלף משפחות אברכים ובני תורה להמשיך לשמור על קדושת השבת בעיר ב"ב, ומבלי להיאלץ להשתמש בחשמל המיוצר תוך חילול שבת מחפיר, התקבלה בסיפוק רב, ובקרב עסקני השבת נרשמה שביעות רצון מההכרה של הבג"ץ בזכות האלמנטרית של יהודים חרדים במדינת ישראל, שלא לעשות את שבתם חול וליהנות מש"ק ממאור כשר וממקור חשמל שמיוצר עפ"י ההלכה.

למרות זאת, מציינים ב"ועד מקדשי שביעי" בכאב: "למרות שביהמ"ש העניק לנו אורכה של ארבעה חודשים למציאת מקום חלופי, ומתוכם שלושה חודשים בהם הגנרטור ימשיך לפעול, אך כואב הלב שהגענו למצב בו בסופו של יום אנו ניאלץ להפסיק את פעולת הגנרטור, במילים פשוטות משמעות ההחלטה, כי בעוד מספר חודשים ייאלצו כאלף משפחות במרכז העיר בני ברק, לשבות ללא כל מקור חשמל בביתם".

עסקני השבת בעיר ב"ב שטיפלו בפרשה הביעו בעבר בשיחה עם סופר "הפלס" את חששם, כי תקדים שיפוטי זה עלול ליצור מצב חמור גם בערים ובשכונות אחרות, כשקומץ תושבים ממורמרים עותרים לרשויות השונות וכופים על כלל התושבים לשנות את אורח חייהם, דבר שלא יעלה על הדעת. העסקנים הוסיפו: "החשש הגדול שבעקבות ההצלחה המקומית של אותם גורמים עויינים יאמצו בתי משפט וערכאות נוספות את הפסיקה המקוממת והתקדימית הזו, ובכל רחבי הארץ יאכפו השלטונות את סגירת הגנרטורים השבתיים, בנימוקי 'פגיעה חמורה בשלטון החוק', דבר העלול ליצור בעיות חמורות בקרב רבבות בני התורה המקפידים לצרוך אך ורק חשמל כשר בשבתות ומועדים".

מאת י. שכטר באדיבות "הפלס"

קטגוריה: