הודעה אישית בפייסבוק במקום מייל יחצני, כתב יד שברירי על דף A5 תחת קומוניקט, וילד קטן מנגן בביישנות על אקורדיון בתמונת האלבום. כך התוודעתי לראשונה לרונן שטרן- סינגר סונגרייטר שמוציא כעת את אלבומו השני - 'לפני השמש'. את אלבום ביכוריו, שיצא לפני מספר שנים, הפיק לא אחר מאשר המגה-יוצר אביתר בנאי, אלא שמאז מים רבים עברו בנפשו של רונן וכעת הוא מחליט לשנות כיוון.

הדשא של רימון

שטרן נולד לפני ארבעים וארבע שנים לבית לא דתי, בקו התפר שבין בני-ברק לרמת-גן. בגיל צעיר התייתם מאביו וכיום הוא חי במדבּר במצפה רמון "בין הבטון לפרדס, בין קודש לחול, במסע של חיפוש וגילוי, התקרבות ובריחה" להגדרתו.

למוזיקה נמשך שטרן כל חייו. בין שכנים עיראקים מתופפים בדרבוקות לצלילי ניו-וייב שהשתרכו מדלת חדרו של אחיו ניסה רונן לבשל נזיד מוזיקלי משלו. לכשגדל, הגיע לבחינות הקבלה בבית הספר 'רימון' לאומנויות המוזיקה, כשעוּד בחיקו ותמימות בפניו. "מכל הכלים בעולם, דווקא לעוּד הִתְחַבַּרְתָּ?" שאל אותו עמיקם קימלמן, מנהל בית הספר וסקסופוניסט בינלאומי, בראיון הקבלה. "בזמנים מתוקנים, השאלה היתה צריכה להיות הפוכה", ענה לו שטרן, "איך במדינתנו הים-תיכונית, נודדים למועדני הג'אז למרגלות נהר המיסיסיפי ושוכחים את מקומנו הטבעי?!". לבית הספר היוקרתי הוא התקבל, אך את השכלתו המוזיקלית לא רכש בין כותלי בית הספר אלא דווקא ב'דשא של רימון', כך הוא מספר ל'צליל מכוון'.

לחיי התמימים

כשחזר רונן בתשובה, היו בו פחד וחוסר בטחון בהענקת טקסטים משל עצמו לאלבומו הראשון והוא ניתלה באילנות גבוהים- דוד המלך ואחרים, כך יצא 'שפתי תפתח' שהכיל בעיקר פסוקים ומילים מהמקורות. כעת, הוא נותן דרור לתפילותיו האישיות ומעניק למזמוריו מנגינה ונשמה. אלבומו החדש 'לפני השמש' הוא יצירה מענגת ומלאת תהפוכות - מקצועניות מול מינימליזם ווקאלי. פשטות מול מודרניזציה עיבודית. מרחב וחופש למול עירוניות ורעש.

הסרטון המוצג כאן הינו חלונית מוטמעת מתוך אתר האינטרנט יוטיוב. זכויות היוצרים בתוכן שייכות ליוצר התוכן. קישור קרדיט למקור התוכן: לחיצה כאן

שלוש אתנחתאות מובלעות בין רצועות האלבום, מניחות מקום לעיכול התוכן שחלחל. שתיים מהן מתקשרות בפרפרזה לשירים אחרים באלבום והשלישית לבדה עומדת.

את בסיס היצירה- שירה וגיטרה, עשה שטרן ב'טייק' אחד מהשיר הפותח ועד לצליל הסוגר. החסרון שבדבר מורגש היטב בנקודות בהן קולו של רונן עומד על גבול הזיוף ואי-דיוקים בודדים שמתגלים לאורך הנגינות, אבל המסר האותנטי שעולה מחוסר השלימות הווקאלית בכוונה תחילה, גובר על שאר הצדדים. על הבסיס האמור מתווספים כלים אתניים, סקציית מיתרים, פסנתר, כלי הקשה ונשיפה ותחת עיבודו המדהים של לני בן-בשט לא מותירים רגע אחד ריק ממשמעות מוזיקלית ומאתגרים את האוזן במקצבים אפריקאים, יווניים, ים-תיכוניים ולטיניים המעטרים את הטקסטים הכנים והאישיים בקישוטים מרהיבי אוזן.
את הקוקטייל המשובח הזה, לא כדאי להחמיץ.

אסור לפספס: אחד, כל דקה.
למביני עניין: עיר מקלט, ינון.
ספיישל לייק: ללא ספק, עיבודיו החלומיים של לני בן-בשט.
במשפט אחד: קיטובים וניגודים חולקים יצירת גג משותפת.
תפוחים: 40 ₪.
הפצה: דרך עמוד הפייסבוק והאתר BANDCAMP.
ציון כללי: 4.

להארות, הערות ושירי חנוכה uziel.sabato@gmail.com

קטגוריה:

תגיות: