בגלל פסק הרבנות ממשיכים אלפים גם היום לעלות לציונו של רבי שמעון בר יוחאי במירון,אתמול הודלקו מדורות ברחבח הארץ ובתי הספר הממלכתיים בחופשה היום

אתמול פרסף בעמודו הרישמי הרב חיים אמסלם את התיחסותו לש הרב של חיפה

אביא כאן ציטוט מתוך דבריו התקיפים של מורנו ורבנו הגאון הרב יוסף משאש זצ"ל [רבה הראשי של חיפה לפני כארבעה עשורים, ומלפנים הרב הראשי של הערים מקנס (מרוקו) ותלמסאן (אלג'יר), ומגדולי הרבנים והפוסקים בדורות האחרונים, שחיבר מעל 50 ספרים בהלכה ובאגדה ובכל חלקי הפרד"ס], בתשובה לשאלה שנשאל על מנהג הילולות הצדיקים:

הרי לך ידידי הדבר מפורש היטב, שאין שום מצוה ולא כבוד לצדיקים לא בהשתטחות ולא בהדלקה כלל, ובפרט לטרוח וליסע מעיר לעיר ולהוציא הוצאות על זה, הדבר פשוט דעבר על בל תשחית דגופא וממונא, ואם היה נותן מחיר ההוצאות והשמנים לעניים, היה מרויח שכר טוב, ממקור הטוב, בזה ובבא. וכן ראיתי למור אבי ע"ה שהיה מצוה לשכניו שכל השמנים והשעוות שידליקו על קברי הצדיקים יתנו אותם לעניים וטוב להם, וכן היו עושים, ומהם למדו הרבה, וכן ראוי לעשות ולהורות".

ועם כל זה המנהג להשתטח ולהדליק על קברי הצדיקים כבר הכה שורש עמוק בלב כל ישראל... ואך בעוונותינו שרבו, המנהג הזה הביא בכנפיו מכשולות רבים ביומי דהלולא באסורים חמורים... והרבה שכרות עושה... ובאים בשביל זה ביום השבת בפרהסייא... וכל זה נוסף על כמה וכמה הוצאות והדלקות שמנים ושעוות לאין מספר... ואי אפשר להוכיח בשער, כי כל המון ישראל נשקעו בדברים אלו השתקעות גדולה ונוראה, וחושבים את זה למצוה רבה שיש בכוחה לכפר על כל עוון וכל אשמה... וכל זה נמשך ונתגלגל מההלולות הגדולות שעושים בערי הקודש צפת וטבריא יובב"א, בי"ד אייר ובל"ג לעומר להתנאים הקדושים רבי מאיר בעל הנס ורבי שמעון בר יוחאי זיע"א, ואף שאותם הילולות נקיים מכל פשע וחטאה החמורים, כבר צווחו עליהם קמאי ובתראי (-ראשונים ואחרונים)... ואך בהלולות חוצה לארץ כל בעל שכל המתבונן בתוצאותיהם, ישאג כלביא, על עם חכם ונבון איך עזבו אורחות יושר ללכת בדרכי חשך, בשביל מנהגים חדשים מקרוב באו, שאין להם שום סמך ושום רמז לא בש"ס ולא במדרש...".

(מתוך שו"ת מים חיים חלק א' סימן רז. והאריך שם בראיות לדבריו מהש"ס ומדרשים ופוסקים ומדברי האר"י הקדוש)

עד כאן דברי רבי יוסף משאש זצ"ל, ועל כך נאמר "כל המוסיף גורע". אינני בא להטיף ולהוכיח בשער חלילה, רק להביא דברים כהווייתם ובשם אומרם. שניקח מדבריו מוסר, בהתאמה לדורינו, בבחינת "ישמע חכם ויוסף לקח" (משלי א, ה).

קטגוריה:

תגיות: , ,