שמות פרשות השבוע מציינות את עניינה הכללי של הפרשה אך פרשת "חיי שרה" נפתחת דווקא במותה של שרה, לכאורה היינו מצפים ששם הפרשה יהיה 'מות שרה' אך טמון כאן מסר חשוב מאוד שעלינו לזכור והוא שחייו של האדם לא נמדדים בזמן שהוא חי ונושם אלא בדרכים שבהם הוא הלך בחייו, אותם דרכים שסלל ובהם יכולים גם אחרים ללכת..

שרה במהלך חייה חוותה אכזבות רבות אך הגדולה מכולן הייתה חוסר האפשרות שלה ללדת ילדים לאברהם בעלה, האהבה הגדולה שהייתה בין השניים חיזקה אותם למרות המחסור החיוני בילדים שימשיכו את שושלתו של אברהם ובגיל 75 כששרה התייאשה מהניסיונות להרות היא החליטה לאפשר לשפחתה הגר להרות לאברהם וללדת לו ממשיך דרך. בזמן ההיריון הגר החלה למרוד בשרה וזו ביקשה מאברהם שיגרש אותה.  אברהם החליט לא להתערב בניהן ושרה החלה להשיב מלחמה ולעמוד על שלה עד שהגר ברחה, כשחזרה היא ילדה לאברהם את ישמעאל. בהמשך כמובן שהגיעו המלאכים שבישרו לשרה על לידת יצחק תוך שנה וה' מבשר לאברהם שההבטחה שלו לצאצאים רבים תבוא דווקא מהבן שיולד לשרה. כמובן שלכל אירועים אלו ישנם הסברים עמוקים מאד מעבר לסתם סיפור שקורה בין אנשים בני ימינו.

"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ; וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן וּבֵרַכְתִּיהָ וְהָיְתָה לְגוֹיִם מַלְכֵי עַמִּים מִמֶּנָּה יִהְיוּ"

אפשר להבין שכל חייה של שרה סבבו סביב השידוך שלה עם אברהם וסביב בנם המשותף שיהיה ממשיך דרכו, לכן פרשת "חיי שרה" שמתחילה בפטירתה של שרה מיד ממשיכה בתיאור מפורט לגבי השידוך של יצחק והדרך הפלאית שבה זה קרה.

לפני שנספר על הסודות והעומקים שחבויים בעניין זה ננסה להבין מה הוא בעצם שידוך..?

גבר ואישה שניהם אנשים שמורכבים מיסודות נפש דומים, שלוש יסודות של השכל שהם – חכמה, בינה ודעת, ושבע מידות של הלב שהם – חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות.
ההבדל בניהם נמצא ביסוד! לגבר ולאישה יש יסוד משלים שרק דרך החיבור בניהם יכולים להיווצר חיים. על ידי החיבור הקסום שבין הגבר והאישה נוצרת אחדות ושלמות שמתקיימת רק בקב"ה וכך בעצם החיבור, בני האדם מקיימים את שליחותם בעולם העשייה לייצר חיים ולגלות אלוקות במקומות התחתונים ביותר. לכן המצווה הראשונה מתוך תרי"ג מצוות היא פרו ורבו, זו הדרך היחידה שלנו לזכך את הגופים ולגלות את כוח הנשמה, זהו הצעד הראשון שממנו הכל מתפתח וממשיך. כמובן שלכל אדם יש זיווג משורש נשמתו כך שהיסוד לא רק משלים במובן הזכרי והנקבי אלא גם משלים באינסוף פרטים שממלאים ומתקנים את כל החסרונות הטבעיים שמחלישים אותנו ומעניקים לנו את תחושת האופוריה שנוצרת מכוחה של האהבה.

במעגל גדול יותר מסופר על השידוך שבין הקב"ה וישראל, הקב"ה משול לחתן וישראל לכלה אך כדי להשלים ולממש את השידוך צריכה להתבצע עבודת הכנה של הכלה שתוכל לקבל עליה את בעלה וכך יוכלו השניים לפעול יחד בכוח משותף ואינסופי..

סיפור חייה של שרה מציג בפנינו את הקשיים שעלולים לצוץ בדרכנו אך בפרשה עצמה אנו מבינים את הדבר החשוב ביותר והוא סיכום כל הדרך שיצרה שרה בחייה. המסר הוא שכאשר אתה פועל בכוח של זה ששלח אותך אין דבר שיכול לעצור אותך מהגשמה ומימוש היעוד, כך בדרך פלאית הכל יסתדר בקלות ויבוא אל מקומו בשלום.

סיפור השידוך שמובא בפנינו בפרשה הוא השליחות ששולח אברהם את אליעזר עבדו לחרן, מולדתו של אברהם, שם עדיין מתגוררים בני משפחתו ומשם יביא העבד את כלתו של יצחק. אברהם מתכוון לרבקה בת בתואל אחיינו של אברהם.

אליעזר לא יודע כיצד הוא יזהה את רבקה, ומה אם היא לא תרצה לבוא ?

אברהם מבקש ממנו שיסמוך על הקב"ה שעזר לו עד עתה וכך יוצא אליעזר מתוך אמונה שיהיה בסדר והכל יסתדר. כמובן שבאופן פלאי הדרך לחרן מתקצרת, כמובן שכבר בבאר המים אליעזר קיבל את הסימן האלוקי וזיהה את רבקה שהציעה להשקות את גמליו במים מהבאר וכמובן שלאחר שהגיעו השניים לבית הוריה סיפר אליעזר על השליחות שאליה יצא, רבקה הסכימה לשידוך האלוקי עם יצחק והשניים יצאו יחד בחזרה אל בית אברהם. יצחק ורבקה מתחתנים ובסוף הפרשה מסופר שאברהם מוריש את רכושו וקניינו ליצחק שעליו אמר הקב"ה "כי ביצחק יקרא לך זרע".
בקבורתו של אברהם הפסוק אומר "ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו" שמכך לומדים חז"ל שישמעאל אפילו חזר בתשובה לכן נתן ליצחק להיות קודם אליו. ממש סוף טוב הכל טוב!

אל הסוף הטוב הזה כולנו רוצים להגיע, זו היא בעצם הגאולה האמיתית והשלימה, הרגע שבו הקב"ה וישראל משלימים את ההכנה ונישאים ליסודות משלימים שמתאזנים על ידי אינסוף פרטים. אך הקב"ה משול גם לאב וישראל לבנו וישנם כל מיני סוגי מערכות יחסים שמדמות את הקשר בין ישראל וה'. כדי להבין את כל הפרטים שכלולים בהן צריך לשבת וללמוד תורה כל החיים וגם אז לא בטוח שנבין את הכל.

פרשת חיי שרה מציגה בפנינו את הדרך הקלה והפשוטה ביותר להשגת היעד הנכסף! אנו צריכים לפעול בכוחו של המשלח וכך כוח המציאות לא יוכל להשפיע עלינו. לא נציב לעצמנו מכשולים דמיוניים של 'מה יקרה אם ?' ו'אולי לא נצליח ?' כאשר אתה פועל בכוחו של המשלח ברור לך שתצליח כאשר כוח השליחות וההתמסרות אליה יפעל דברים נפלאים שמתעלים מעל הטבע וגורמים להכל להסתדר מעצמו. זהו חלק מהרעיון של ביטול לרב משפיע, זה חלק מההכנה בביטול לתורה ומצוות, להתרגל להתמסר אל העבר מתוך שאיפה לשלמות בעתיד כאשר בכל רגע ורגע אנו יוצרים את ההווה שמחבר את שניהם אל נקודת זמן אחת שבה פועל כוחו של זה ששלח אותנו.

הקב"ה הוא זה ששלח אותנו והוא זה שבחר בנו להיות לו לעם מכל העמים לכן הכוח של המשלח שלנו הוא הכוח הכי עליון שקיים, זה גם מה שמקנה לנו יכולות אדירות לצמוח מגלות וחורבן ולשוב להיבנות בארצנו עד אשר נגשים ונממש את השידוך הנכסף באמצעות השדכן שמצליח לפעול בביטול גמור אל כוחו של המשלח והוא משיח צדקנו. ב"ה שנזכה בקרוב ובמהרה ממש להתגלות מלך המשיח ולבניין בית מקדשנו בגאולה האמיתית והשלימה.

קטגוריה:

תגיות: ,