הצרכן הישראלי כבר התרגל להצגת מחירים בצורה של 9.99 / 4.79 / 58.76 ₪ ועוד , כשבפועל, במקרים בהם הצרכנים משלמים במזומן, הם אינם מקבלים עודף מאחר ומטבע זה לא קיים ועל כן, נגבה מהצרכן מחיר גבוה יותר מזה שהוצג לו , קרי המחיר העגול 9.99=10.00ש"ח, 4.79=4.80ש"ח, 58.76=58.80ש"ח. הקומבינה הצרכנית עלתה לצרכן הישראלי במאות מיליוני שקלים מידי שנה שהגיעו לידי הטייקונים הגדולים.

על שולחן הממונה על הגנת הצרכן ולסחר הוגן הצטברו תלונות רבות של צרכנים הקובלים על ההטעיה בהצגת המחיר במטבע שאינו מצוי בשימוש. יתרה מכך, גם במקרים בהם הצרכנים משלמים בכרטיס אשראי, אף כי מבחינת הרישום אמור להופיע בחשבון הסופי המחיר שהוצג על המוצר, תלונות רבות מגלות כי העוסקים מעגלים את המחיר למחיר הגבוה יותר.

יצוין כי פרקטיקה זו המשיכה גם לאחר שבנק ישראל ביטל בתחילת שנות התשעים את השימוש ב "אגורה" ו"5 האגורות". בנק ישראל, שהיה ער לפרקטיקה זו של הצגה/נקיבה/פרסום של מחיר קבע את כללי העיגול לפיהם בכל עת שיש לשלם במזומן סכום שלא ניתן לשלמו באגורות שבוטלו, יש לעגל את הסכום על פי הכללים שלהלן: סכומים הנקובים ב – 1 אג' עד 4 אג' יעוגלו כלפי מטה וסכומים הנקובים ב – 5 אג' עד 9 אג' יעוגלו כלפי מעלה.

ברשות מציינים כי חוק בנק ישראל לא התייחס בזמנו לנקיבה, פרסום והצגה של מחיר מוצר או שירות בודד, אלא לסוגיה, כיצד יש לנהוג בסיום חשבון, אם הסכום הסופי המשתלם המזומן כולל אגורות שאינן בשימוש.

אך לאחר תלונות רבות הרשות הגיעה למסקנה כי איסור התנהלות פסולה זו של פרסום, הצגה ונקיבה של מחיר במטבעות שאינן בשימוש תסייע ביצירת שקיפות, הגינות והורדת יוקר המחיה. "פרקטיקה זו היא פרקטיקה מטעה ומהווה עבירה פלילית על חוק הגנת הצרכן, שכן מחיר זה אינו קיים, אינו אמיתי וכל מטרתו יצירת מצג של מחיר זול יותר" נאמר בהודעת הרשות.

מחירי אגורות ימשיכו להופיע רק על שירותים שהגביה בגינם היא על פי פעימות מונה, כגון, דלק, טלפון, חשמל, מים, גז בהם תתכן אפשרות שמחיר יחידה אחת הוא נמוך מעשר אגורות וכן הוא מגיע בצורה זורמת ולא ביחידות שאפשר לשקלם מראש.

הרשות הודיעה היום כי החל מ-1 בינואר 2014 תחל הרשות באכיפה על הטעיה על פי חוק הגנת הצרכן בגין הצגה או נקיבה של מחיר במטבע שאינו קיים. עד למועד זה נותנת הרשות זמן לציבור העוסקים להתארגן.

שר הכלכלה, נפתלי בנט אמר בהודעתו כי "משך שנים הרוויחו הקמעונאים פעמיים – גם הציגו שיווקית מחיר נמוך יותר שמטעה את הצרכן, וגם גבו בפועל סכומים עודפים מהצרכן. אני מאמין בהגינות במסחר, והחלטה זו תסייע לקמעונאים לנקוט בהגינות. הצרכן הישראלי יחסוך את אותן אגורות שמתווספות לסכומים גדולים. זו הצהרת כוונות שלא ניתן יותר להטעות את הצרכן הישראלי. שימו לב צרכנים – ההנחיה תאפשר לכם להגיש תביעות ייצוגיות במקרה שתתקלו בהפרה של הנחייה זו. אני רוצה להודות לרשות לסחר הוגן אשר העבירה החלטה שכבר הרבה שנים מנסים להעביר.

זהו עוד צעד מתוך צעדים רבים שנעשו בשנים האחרונות על מנת להגביר את השקיפות עבור הצרכן ולמנוע ממנו להגיע לקופה ולשלם סכום אחר ממה שהבין.

קטגוריה:

תגיות: