ניסים גדולים מנס פורים
הרבי אומר כי הניסים שאנו זוכים להם בימינו הם הרבה יותר גלויים מהניסים בחג הפורים.
ואדרבה: נס פורים היה נס המלובש בדרכי הטבע, כך שרק ע"י הקשר של ההתחלה דמלכות אחשורוש עם "בשנת שלוש למלכו" ועם "בשנת שבע למלכותו" ועם "חודש ניסן בשנת שתים עשרה למלכותו" וסעודות אסתר לאחשורוש והמן וכו' – ועושים מכל זה המשך וענין אחד ומתבוננים בזה – ניכר בו יד השם. משא"כ במאורעות העכשויים מתרחשים נסים ונפלאות גלויים, גלויים לא רק לבני ישראל, אלא גם לאומות העולם (שיחת כ"ו ניסן תנש"א).
ההצלה בפורים נקראת "נס" למרות שלא נעשה בה נס מעל הטבע כמו קריעת ים סוף וכד'. עם זאת אנו אומרים בתפילה: "עַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַמִּלְחָמוֹת שֶׁעָשִֹיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בִּזְּמַן הַזֶּה". ופורים לא עתיד להתבטל כמו כל המועדים, בגלל מעלתו.
כך אנו מודים בכל ברכת "מודים" על ניסים שנעשים כל יום בלי לשנות את סדרי הבריאה: "וְעַל נִסֶּיךָ שֶׁבְּכָל יוֹם עִמָּנוּ וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְטוֹבוֹתֶיךָ שֶׁבְּכָל עֵת". הניסים שבכל יום והנפלאות שבכל עת הם ניסים שבדרך הטבע.
כן כותב הרמב"ן שכל הניסים הגדולים והמפורסמים באו ללמד אותנו שגם הניסים הנסתרים הם ניסים. "ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם".
מתוך אביהם של ישראל כרך ח'
אקטואליה, יהדות
הרב שמואל אליהו: ניסים גדולים מנס פורים
קישור מקוצר לשיתוף: