נניח שהחברה שלכם עושה הכל נכון מבחינה שיווקית: לצוות המכירות שלכם יש קשרים הדוקים עם הגורמים המתאימים, אתם מתחילים לקבל הכרה בתחום בו אתם עוסקים ויש לכם צוות מוכשר היודע ליצור, לנתב ולהוציא לפועל את האסטרטגיה שלכם – אך מה יקרה אם נשאל אתכם מה השאיפות שלכם? מה אתם בעצם עושים אחרת מהמתחרים? או מה הופך אתכם למצוינים בתחומכם? האם תדעו לענות?

אז נכון, כבעלים של חברת יחסי ציבור מצליחה, אני יכולה לומר שפעמים רבות אנו עוזרים לחברות במצבים דומים לגבש את התשובות לשאלות עקרוניות אלו, כפעולה התחלתית ונחוצה ביצירת האסטרטגיה השיווקית שלהן, אך ישנם גם מקרים בהם חברה פשוט אינה יודעת או אינה מסוגלת להחליט על התשובות. במקרה כזה, עצתי היא לא לפנות לקבלת שירותי יחסי ציבור עדיין – אתם פשוט לא מוכנים לכך והסיכויים שתהיו מרוצים מהתוצאות אינם גבוהים.

אז איך תדעו אם אתם מוכנים לעבודה מול משרד יחסי ציבור?

1. אם אתם מבינים מה תפקידו של משרד יח"צ בעידן הדיגיטלי.
רב משרדי היח"צ עדיין יציגו את עצמן כחברות שמהותן והתמחותן הן יצירת קשרי מדיה. הם אמנם יקראו לעצמן חברות יחסי ציבור, אך קרוב לוודאי שכל מה שהם יעשו עבורכם הוא להעביר רעיונות לכתבות במדיה בשמכם.
אם אתם שוכרים את שירותי החברות הללו, סביר כי תגיעו לנקודה בעבודתכם המשותפת בה תרגישו שאתם זורקים כספים לפח – אני נתקלת בלקוחות מאוכזבים כאלו כל הזמן: "הם אמנם השיגו לנו כמה כתבות, אבל זה לא באמת קידם אותנו משמעותית".
לראות את שמכם או שם החברה שלכם במדיה יכולה להיות זריקת עידוד רצינית לאגו, אך זה לא בהכרח יגרום לקופה שלכם לצלצל. אם החברות שאתם נפגשים עימן לא מדברות על שילוב של עבודה מול אמצעי המדיה עם תוכנית שיווקית רחבה יותר – לא כדאי לכן להתקדם איתן.

2. אם אתם מוכנים לחלוק את מטרותיכם העסקיות.
פירוש הדבר הוא שאתם צריכים להיות מוכנים לחלוק עם חברת היח"צ שלכם את המטרות שלכם במלוא הכנות והסיבה לכך פשוטה – אי אפשר לעזור לכם להגיע אליהן אם אתם לא מוכנים לחשוף את תוכניותיכם, המהלכים השיווקיים שכבר עשיתם, הסיבות לאכזבותיכם, לכשלונותיכם ולהצלחותיכם המקצועיות בעבר ובהווה, טיב השירות שאתם נותנים והמוצרים אותם אתם משווקים ועוד.

3. אם הציפיות שלכם ריאליות.
אם חברת היח"צ שלכם רצינית, צפו להקצות לה סכומי כסף הגיוניים ולצפות גם לתמורה משמעותית לאחר מספר חודשים מתחילת העבודה - אך שימו לב – אל תצפו לתמורה בן לילה.

יחד עם זאת, אל תהססו לבקש נתונים על פעילות החברה למן ההתחלה על מנת לבדוק שאתם בכיוון הנכון.

4. אם יש לכם מספיק זמן ללוות את חברת היח"צ בעבודתה.
תקשורת טובה היא דבר שצריך לטפח ואינה נוצרת בוואקום. לכן, המעורבות שלכם בתהליך העבודה חיונית ואם לאדם האחראי לעבודה השוטפת עם חברת היח"צ אין לפחות חצי שעה ביום להקדיש לכך, אולי אתם לא מוכנים עדיין. ללא עזרתכם ומעורבותכם, חברת היח"צ לא באמת תוכל למצות את הפוטנציאל שלכם – שכן היא לעולם לא תכיר את העסק שלכם כמוכתם והיא גם לא יכולה הרי להתראיין בשמכם באמצעי המדיה.

5. אתם מוכנים לקחת כמה סיכונים
הטכנולוגיה שינתה לחלוטין את הדרך בה חברות יח"צ מקצועיות עושות את עבודתן. השימוש באינטרנט בכלל ובמדיה החברתית בפרט משמעותו שאתם למעשה עומדים לבנות את המותג שלכם ולעורר אליו מודעות במהירות רבה יותר מאי פעם. בנוסף, המשמעות היא גם שייתכן ותהיו חשופים יותר לביקורת מקהל היעד שלכם ומהמתחרים בשוק. לכן חשוב מאוד לעבוד בפלטפורמות אלו בצמוד עם חברת היח"צ שלכם, אשר וודאי מנוסה בבניית מותגים ובניהול משברים ברשת.

6. אם אתם חשים שלא בנח
אין דבר גרוע יותר מלקוח שטוען שהוא רוצה חשיבה יצירתית ומחוץ לקופסא אך בסוף מבקש מאתנו לנקוט באסטרטגיה שיווקית סטנדרטית ומשעממת. אם חברת היח"צ שבחרתם לא מעוררת בכם מעט חוסר נוחות בפגישות העבודה הראשונות, סביר להניח ששום פעולה שתנקטו בה יחד לא תהיה יוצאת דופן באמת. חוסר הנוחות הוא זה הגורם לכם בסופו של דבר למתוח את גבולות החשיבה השיווקית שלכם אל מעבר לסטנדרט. תנו לה להוביל אתכם בדרך יצירתית יותר.

לסיכום, בעידן הנוכחי, מערך שיווקי נכון המקדם את החברה אסטרטגית, אינו יכול שלא לכלול בתוכו גם מערך יחסי ציבור מקצועי ומהימן, אשר יכול להניב תוצאות אמתיות. אך לפני שאתם פונים לחברת יח"צ, עליכם להבין את משמעות העבודה מולה ועד כמה אתם וחברתכם מוכנים אליה באמת. רק לאחר שתכינו את עצמכם לכך, תוכלו לצאת לדרך.

קטגוריה:

תגיות: ,