"אתגרי הדור אינם דומים לאתגרי הדורות הקודמים. כיום נערים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים צריכים לקבל הנגשה מותאמת"

הוא היה ר"מ צעיר בישיבה קטנה. מהר מאוד הבחין כי בכל כיתה יש בחורים שאינם מצליחים להתחבר ללימודים. "היו להם פנים עצובות וחוסר עניין בנעשה סביבם. אתה מדבר איתם וקולט שהם פשוט לא איתך, כמו צעיר ישראלי שנכנס ללמוד בכיתה שבה דוברים סינית. התסכול שלהם היה גדול".

המציאות הזאת גרמה לאברך הצעיר, שהיה אז באמצע שנות העשרים לחייו, לקום ולעשות מעשה – להקים מסגרת מיוחדת לתלמידי ישיבה המתקשים להשתלב בישיבה רגילה. "התחלתי בחדרון זעיר בבני-ברק", הוא מספר. "היו לי ארבעה בחורים בלבד. הבנתי שאני זקוק לכלים מקצועיים. למדתי אבחון והתמקצעתי בתחום החינוכי. ההצלחה הביאה עוד תלמידים, עד שהחלטנו לעבור לאלעד, בשל היכולות להתרחב שם. כיום יש לנו מערכת מוסדות המצילה נפשות רבות".

יש מענה

זהו הרב שמעון רווח (50), העומד בראש רשת 'אהל אשר', מערכת מוסדות המעניקה מגוון מסגרות לנערים חרדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים. אם בעשורים הקודמים הנערים הללו לא מצאו את מקומם, ורבים מהם נפלטו לרחוב, הרי שכיום יש להם מענה חם ומותאם, שבו הם פורחים וגדלים יהודים יראי-שמיים, המשתלבים היטב בחברה.

"המסורת השמה את הדגש על לימוד הגמרא עוברת מדור לדור, ואנחנו צריכים להמשיך אותה גם בדורנו", מטעים הרב רווח. "עם זה, אתגרי הדור אינם דומים לאתגרי הדורות הקודמים. כיום נערים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים צריכים לקבל הנגשה מותאמת, כדי שגם הם יבינו את הגמרא. אנחנו רואים במוחש כי במקום שבו יש יותר הנגשה והתאמה, יש יותר אהבה ללימוד".

עבודה פרטנית . "הבנתי שאני זקוק לכלים מקצועיים". הרב רווח בשיחה עם תלמיד

להתעלם מה'תדמית'

הרב רווח אומר כי לעיתים קרובות הקושי הוא בשכנוע ההורים שבנם זקוק למסגרת המותאמת לצרכיו. חלומם היה כי בנם יהיה תלמיד מצטיין בישיבה מבוקשת. לא קל להם להפנים כי גם אם יקבלוהו בישיבה כזאת, היא לא תתאים לו, והתוצאה תהיה כואבת. "ברגע שההורים מקבלים זאת, ומשדרים את המסר נכון לנער, הוא מבין זאת מהר. הנער צריך לשמוע מהוריו כי הכי חשוב שילמד במקום המתאים לו. מהניסיון אני יכול לומר שאחרי כמה ימים בישיבה הנער כבר אינו עסוק כלל במחשבות על תדמית. זה פשוט לא מעניין אותו. הוא נהנה וטוב לו, וזה העיקר בשבילו!".

ואיך מצליחים להאהיב את לימוד הגמרא על נער כזה? הרב רווח מסביר: "אנחנו עורכים למידה מותאמת לכל בחור, שיוכל לקלוט את הלימוד לפי רמתו. יש נערים שצוות ההוראה שלנו עובד איתם באופן פרטני, ויש שהלימוד הוא בקונספט כיתתי מותאם".

פתיחת שנה. למעלה משבע־מאות תלמידים

לזהות קושי בזמן

על חבילת הסיוע הניתנת לנערים אפשר היה רק לדמיין בדור הקודם. "אנחנו עובדים על הדימוי העצמי של הנער", אומר הרב רווח. "לעיתים צריך לטפל בקשיים בהבנת הנקרא שלא טופלו בבית הספר היסודי. מובן שניתנת גם תמיכה פסיכולוגית מקצועית. כל המענים האלה מאפשרים לתת לתלמיד כלים ללמידה ולחוויית הצלחה, שהייתה חסרה לו".

ואיך הורים יכולים לזהות את מצב בנם מבעוד מועד? "בכיתות הגבוהות יותר בתלמוד תורה כבר אפשר לקבל תמונה ברורה יותר", מבהיר הרב רווח. "אם רואים שהילד 'מאבד את עצמו' בלימוד הגמרא, צריך לברר את הסיבות לכך. לפעמים יש לילד יכולות למידה, אבל בעיות בבית או בחברה פוגעות ביכולתו להתרכז בלימוד".

בעשרת מוסדותיו של הרב רווח מתחנכים כיום למעלה משבע-מאות תלמידים, מכל החוגים בציבור החרדי. "אין דבר המסב לנו אושר ממראה עוד בוגר ועוד בוגר המקימים משפחה", אומר הרב רווח בסיפוק. "זיהוי מוקדם, יד תומכת, התעלמות מ'מה יגידו', אהבה והנגשה – יכולים להציל גם את הילד שלכם".

קטגוריה: ,