ר' יוסף-מיכאל יוסקוביץ בחן את תצלום הפפירוס מימי מצרים העתיקה, שפורסם לפני כמה שנים, והתפלא מהדמיון המופלא למסופר בתורה. באותו פפירוס מסופר על אדם בעל כוחות עליונים שהתעמת עם המלך המצרי והיכה אותו סדרת מכות. החשיך את המדינה, איים שכל המים ייהפכו לדם, הסתיר את השמש ועוד מכות משונות.

יוסקוביץ אומר כי יש סבירות גבוהה שלפנינו תיאור אותנטי ממקורות מצריים של עשר המכות. "העיתוי של הפפירוס תואם את תקופת יציאת מצרים", הוא מסביר, "העברתי את הצילום עם הקישור לעשר המכות המפורטות לשורת חוקרים. מקצתם קיבלו זאת והיו שניסו להתווכח עם מסקנתי, אבל היה לדברים הד נרחב".

מתחת לפני השטח

הוא בן עשרים ושמונה, תושב ערד, חסיד גור. כבר שנים הוא נובר בממצאים ארכיאולוגיים ומחפש את החיבור למקורות שבכתובים. הוא מקיים קשרים עם חוקרים בכירים, וכל ממצא מדליק אותו מחדש. השבוע קיים בפעם השלישית את הכינוס 'מתחת לפני השטח', שבו נאמו אישים מגוּונים, שחיברו בין ממצאים ארכיאולוגיים למקורות היהודיים. האירוע אורגן מטעם 'אגודת מטמוני ארץ', שבראשה עומד יוסקוביץ. "אנחנו מעוניינים לשתף את הציבור בממצאים ובמחקרים הארכיאולוגיים, בדרך כשרה ונאמנה למקורות", הוא מסביר.

בכינוס נשאו דברים מומחים בתחומים רבים. הנה כמה כותרות: היחס התורני לארכיאולוגיה ולחוכמות החיצוניות. הגיית האותיות המקוריות על-פי שפות עתיקות. הכרעה הלכתית על-פי הארכיאולוגיה. תיארוך ימי חזקיהו המלך. שלושה שלבים בימי כיבוש הארץ לאור התנ"ך. תיארוך יציאת מצרים וכיבוש הארץ על-פי התנ"ך, בהשוואה למקורות המצריים.

כבוד התנ"ך

פעילותו של הרב יוסקוביץ וחבריו מסמנת גישה חדשה ומפתיעה בחיבור בין מקורות היהדות לממצאי הארכיאולוגיה. "יש כיום יותר ויותר שומרי מצוות בתחום הארכיאולוגיה", מספר הרב יוסקוביץ. "במקביל יש יותר פתיחות בקרב הארכיאולוגים לקבל מידע מהמקורות".

הוא נוהג לשתף את הארכיאולוגים בציטוט מספרו של יגָאֵל ידין, שפיקח על החפירות סביב חומות ירושלים, אחרי מלחמת ששת הימים. בספר מספר ידין איך החזיק את ספר התנ"ך ועל-פי הנכתב בו הדריך את הפועלים הערבים היכן לחפור. הפועלים, כך סיפר, נדהמו מהידע שלו, עד שהראה להם את ספר התנ"ך. "כבודי ירד מטה-מטה, וכבוד התנ"ך עלה מעלה-מעלה", כתב ידין.

המקורות מאירים

יוסקוביץ מדגים איך המקורות שופכים אור על ממצאים ארכיאולוגיים: "במקומות שונים בארץ נמצאו במות שכוסו בדרך שמנעה שימוש בהן. בספר מלכים מסופר שחזקיהו המלך 'הֵסִיר אֶת הַבָּמוֹת וְשִׁבַּר אֶת הַמַּצֵּבֹת'. יש כאן הבחנה בין הבמות ששימשו לעבודת ה' ובין המצבות האליליות. את המצבות 'שיבר' ואילו את הבמות 'הסיר', כלומר, מנע את השימוש בהן, אבל לא הרס. לכן נשארו הבמות שלמות".

יוסקוביץ מסכם: "אחרי שנים של עיסוק בתחום אני יכול לומר שהממצאים הארכיאולוגיים המרכזיים בהחלט תואמים את הנכתב בתנ"ך ובמקורות חז"ל".

"הממצאים תואמים את התנ"ך". יוסקוביץ

קטגוריה: ,