אני לדודי ודודי לי
עניינה של התשובה מתחלק לשלושה שלבים אך הוא עניין אינסופי מאחר והאדם רוצה להידמות על ידי התשובה לאלוקיו והרי שהאלוקים הוא אינסופי. שלושת השלבים שמרכיבים את התשובה לעולם אינם נגמרים אלא חוזרים שוב ושוב בדרגות גבוהות יותר שמזככות בנו את החומר (הגוף) ככלי לקרבת אלוקות.
השלב הראשון הוא התעוררות שבאה מלמעלה. אנו מבחינים באור שמאיר בנו הזדמנות לשינוי אך הדבר לא בחזקתנו והוא רק בגדר רעיון שמסמן לנו דרך שלפיה נתקרב אל האמת.
השלב השני הוא התעוררות שבאה מלמטה. אנו משנים את ההרגלים שמוטבעים בנו ופועלים כדי להשיג את הרעיון שראינו באורה של ההתעוררות אותה חווינו בשלב הראשון. זה השלב שבו נעשית העבודה של התיקון והכנת הכלים לאורו של הקב״ה.
השלב השלישי הוא חיבור שני השלבים הראשונים אל מהות אחת, שהיא כלי מתוקן שיודע לאחוז באור. והכלי נטייתו הטבעית היא למשוך אליו את האור.
ניתן לראות את שלושת השלבים הללו גם ביציאת מצריים שהיא מסמנת את הפיכתו של עם ישראל לעם. לאחר מכת הבכורות פרעה הסכים לשחרר את ישראל וברגע זה החופש היה כרעיון רחוק שנמצא בגדר הזדמנות בלבד. ידענו שהעבדות קשה וכבדה עלינו אך לא היה לנו מושג מה יביא איתו החופש שמסתמן בקו האופק.
ההזדמנות לצאת מהעבדות היא התעוררות שבאה מלמעלה וכמו שבני ישראל יצאו ברגע שנפתחה בפניהם ההזדמנות כך האדם צריך לברוח מבלי לחשוב ולהסס כאשר מבריק בשכלו רעיון לפעולה שתשחרר ממנו את מה שהוא מרגיש כמגביל ומכביד.
לאחר שיצאנו ממצריים מגיע השלב השני והוא העבודה מלמטה למעלה. עכשיו צריך להתמודד וליצור כלים בטבע על מנת שהחופש שהיה נראה כאור מתוק יוכל אכן לממש את התחושה הנפלאה שהוא בישר כשהיה כאור שמאיר מלמעלה למטה. על ידי ההתמודדות והקשיים שיש בדרך אנו מתקנים את הכלים הפנימיים שלנו ומשלימים את השלב השני. ואל לנו להתבלבל ולחשוב שזו עבודה קלה כי כמו שפרעה חזר לרדוף אחרינו כך גם היצר הרע בכל אחד מאיתנו ינסה להקשות את העבודה על תיקון המידות והכנת הכלים. ולאחר שהכלי יתוקן בהתאם למידת העבודה שנעשתה לתקנו כך יתממש השלב השלישי והוא חיבור העליונים והתחתונים כאשר האור נמשך אל הכלי לפי מידת שלמותו.
היהודי הוא שליח של מעלה ובעצם שליחותו הוא פועל בכוחו של המשלח. לכן בכל אחד מאיתנו יש צורך פנימי עז לרדוף ולהשיג את האמת! אך האמת היא מכלול גדול שיש בו הכל ואנחנו שיש בנו רק חלק מהמכלול שמרכיב את האמת הכללית, אנו נוטים לאחוז רק בחלק מהאמת ולכן גם האור שמאיר את דרכנו הפרטית אל האמת, הוא אור חלקי שמבשר ומסמן בפנינו את הדרך שתוכננה לנו במסע החיים. לפעמים אנו נוטים להתבלבל ולחשוב שחזרה בתשובה היא על ידי גידול הזקן ולבישת חליפה שחורה אך למעשה אלו רק סימנים חיצוניים בעלי סגולות שתפקידם לעורר את הפנימיות.
ומה לגבי היהודים שאצלם זה עובד הפוך ודווקא הפנימיות היא זו שמתעוררת קודם? האם בתשובה שלהם יש פחות אמת? למעשה אצלם יש אמת גדולה יותר אך היא בגדר אור שאין לו כלי וזה רק השלב הראשון של ההתעוררות שבאה מלמעלה למטה. וכאשר ייגש האדם לפעול בכוח האמת שגילה בעצמו הוא ייחס את הצדק בדבריו למוסר הפרטי שלו וכך ירגיש במהרה עליונות שממנה תצמח גאווה וחוסר סובלנות כלפי הזולת. הרי שדווקא בהתעוררות של החיצוניות ישנו הביטול אל הקב״ה שמונע מהאדם לזקוף לזכותו האישית את הצדק והאמת ובכך יוכל לאחוז באמת שאיננה רק האמת הפרטית שהוא גילה בעצמו אלא באמת הכללית שנוגעת לכולם ותחת המוסר שהיא מייצגת נוכל כולנו להתאחד וללכת בדרכי אהבה מתוך יראה לקב״ה ולתורתו הנצחית.
כיצד מגיעים לאיזון העדין הזה של החיצוניות יחד עם האמת הפנימית? אהבה ויראה הן מידות הפוכות שלכאורה לא יכולות להתקיים יחד כמו ההתעוררות מלמעלה וההתעוררות מלמטה. אך בעבודת ה׳ הן יכולות להתקיים כי הקיום של שתיהן הוא השלב השלישי עליו דיברנו, בו הכלי מתוקן והאור נמשך כדי למלא ולחיות אותו. בעבודת התשובה האור הוא הנשמה שמאירה את ניצוצותיה וחושפת את חכמת ה׳ והכלי הוא הגוף שפועל בעולם ומתקן בעצמו את המידות כדי שיוכל להכיל כמה שיותר מאורה של הנשמה לכשיתקן עוד ועוד מפעולות הגוף.
בדורנו ניתן לראות בבירור ובקלות את המרדף אחר האמת משני הכיוונים. דתיים רבים בעלי זקנים וחליפות שחורות חוזרים בתשובה פנימית ומחברים את הפעולות המתוקנות אל כוונת הבורא יתברך ומהעבר השני יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות בגלוי מבינים שבטקסים הפרימיטיביים שנחשבו בעיניהם כלא נאורים ישנה דווקא הסגולה שמחזיקה את נצחיות האור ומקיימת את התפשטות הטוב והתעצמותו אל הטוב יותר.
ענייני התשובה הם עניינו של חודש אלול! החודש בו ״אני לדודי״ שמייצג העבודה מלמטה ו״דודי לי״ שמייצג את התלבשות האור בי לאחר שהתעורר כרעיון נשגב שהניע בנו את הצורך לפעול ולהיות לדודי. כך אורו של הקב״ה מאיר את דרכו של עם ישראל, כדי שיפעל לגילוי האמת מכל הכיוונים האפשריים ויאפשר את גילוי אורו בתחתונים על ידי התעוררות בתשובה וחיבור כל הקצוות אל קו האמצע בו תפארת ה׳ תצמיח ישועה.
קטגוריה: יהדות
תגיות: אלול, אני לדודי ודודי לי, חזרה בתשובה, יהדות, שי דיבו כהן, תשובה
תגובה אחת על “בעלי תשובה משתלטים על ישראל - התשובה שייכת לכולנו!”
איזה יופי!!