בעיות קשב וריכוז - אבחונים לזיהוי

בעידן בו אנו חיים, בעיות קשב וריכוז הפכו לנפוצות בכל קנה מידה, כאשר יש המגדירים אותן כאחת המגיפות המשמעותיות של הדור שלנו. הנקודה המרכזית היא שאבחון מהיר ומדויק של ההפרעה משפר את ההתמודדות איתה בצורה מהותית, כאשר האלטרנטיבה היא מצב שעלול להפריע לאדם משך כל ימי חייו. המאמר הבא מתייחס לשיטות האבחון המרכזיות בהן נעשה כיום שימוש.

ראשית: חשוב לשים לב לתסמינים

עוד לפני שמתחילים לדבר על הכלים המקצועיים שמאפשרים לאבחן, בצורה מדויקת, בעיית קשב וריכוז, חשוב להיות ערים לתסמינים שונים שעלולים להעיד עליה – בייחוד כאשר מדובר על ילדים. כיום, נהוג להגדיר תשעה פרמטרים, כאשר עמידה בתנאים של שישה ומעלה מהם, צריכה להדליק לא מעט נורות אזהרה. התנאים הם: קשיים להתמקדות בפרטים, קושי להישאר בקשב לפרק זמן ארוך, הקשבה חלקית, חוסר מילוי הוראות באופן מלא, איבוד דברים, בעיות ביכולת הארגון, הימנעות ממשימות המבוססות על מאמצים מנטליים ממושכים, איבוד ריכוז מהיר ושיכחה.

על אותו עיקרון, יש כיום תסמינים גם להיפראקטיביות, כאשר בין הקריטריונים: תנועה מרובה במהלך ישיבה על כיסא, התרוצצות סביב השעון, דיבור שאינו פוסק, קושי לעמוד בתור, הפרעה והצקה לאחרים ועוד.

מבחן Conners CPT

סוג האבחון הראשון לזיהוי בעיות קשב וריכוז הוא מבחן Conners CPT, אשר מיועד לאבחן את מהירות התגובה של האדם הנבחן. העיקרון כאן פשוט, שעה שעל הנבחן ללחוץ, בהקדם האפשרי, על האות במקלדת המבטאת את זו המוצגת על גבי המסך. המבחן מודד את הזמן שעובר בין חשיפת האות לבין אותה לחיצה על המקלדת.

האבחון נמשך בין רבע שעה לעשרים דקות, כאשר תוצאות המבדק מושוות אל מול המצב ה"נורמלי" בקצב קבוצת הגיל של הנבדק, וזאת במטרה ללמוד על הליקוי או עוצמתו. יש להדגיש מראש כי המבחן יעיל יותר לאבחון של היפראקטיביות או אימפולסיביות מאשר בעיות קשב וריכוז.

שאלון TOVA

את הסקירה אנחנו ממשיכים עם מבחן TOVA, אשר מטרתו לבחון את יכולת הנבדק לשמור על הקשב שלו למשך פרק זמן משמעותי, כמו גם לאתר ליקויים בקשב ובריכוז, אימפולסיביות או היפראקטיביות. המבחן, הנמשך כ-20 דקות, מבוסס על הצגת אובייקטים מסוימים על המסך. הנבדק מתבקש ללחוץ על הכפתור כל אימת שאובייקט מסוים שהוגדר מראש מופיע עליו, ולא ללחוץ על דבר כאשר מופיע אובייקט אחר. לבדיקה שני חלקים: הראשון מיועד לראות מהי תשומת הלב של הנבחן תוך ביצוע פעילות המוגדרת כ"משעממת" (הופעת האובייקט היא ביחס של 1 ל-3.5), בעוד החלק השני בוחן את היכולת שלו לשמור על תשומת לב כאשר הפעילות היא "מגרה" (יחס הפוך של הופעת האובייקט).

במידת הצורך, מתבצעות בדיקות נוספות, לאחר נטילה חד פעמית של תרופה המיועדת להתמודד עם הבעיה. באם יש פער בין התוצאות, ייתכן מאד כי המדובר הוא בהפרעת קשב וריכוז. ואגב, יש לציין כי מבחן זה אינו יכול כשלעצמו להצביע על הפרעת קשב באופן ודאי או בביטול מוחלט, אלא רק כשמצרפים אותו לאבחונים אחרים.
לפרטים נוספים אודות ריכוזית, תוסף התזונה מצמחים, שנבחן על ילדים עם בעיות קשב וריכוז ונמצא שיפור מובהק בתוצאות מבחן TOVA- לחצו כאן

מבחן MOXO

את הסקירה אנחנו מסיימים עם מבחן תוצרת כחול לבן, הכולל גרסה לילדים (מגיל 7 עד 12) וגרסה לבני 13 ומעלה. הבדיקה, הנמשכת בין 15 ל-18 דקות, מבוססת על הצגת גירויים שהנבדק מכיר מחיי היום יום שלו. עליו ללחוץ על כפתור כל אימת שגירוי ספציפי, שהוגדר מראש, מופיע על גבי המסך. המטרה בכך היא לבחון את יכולתו להתמקד, בביצוע משימה מסוימת, כאשר מופיעים גירויים אחרים שמסיחים את דעתו. היות ומדובר בבעיה המאפיינת במיוחד ילדים (חשבו, למשל, על מבחן המתבצע כאשר בכיתה יש הרבה מאד הסחות דעת אפשריות), הרי שהמבחן מהווה סממן אידיאלי לאיתור בעיית קשב וריכוז המופיעה אצלם.

קטגוריה: , ,

תגיות: ,