התמודדות עם לחץ אצל מבוגרים

החיים של האדם הממוצע הם אינטנסיביים, מנוהלים סביב השעון ולרוב גם כוללים בתוכם מימד לא מבוטל של לחץ. וכך, לא מעט אנשים אינם מנסים כלל להפחית את מימדי הלחץ, תוך תפיסה כי "זה יעבור", או חמור מכך – "אין מה לעשות". תפיסות אלה, כמובן, הן שגויות מיסודן, ולו מכיוון שכיום יש לא מעט כלים המסייעים להתמודדות עם לחץ בצורה ראויה בהחלט.

נשיפה, הפסקה ומה שיבינהם

כדי להתמודד עם לחץ חשוב, מבחינה פיזיולוגית, להקפיד על נשיפות ארוכות ומסודרות, בצורה טבעית ככל האפשר, בכל אימת שמרגישים שדבר מה בחיים מאיים לצאת משליטה ולהעלות את מפלס הלחץ. שימו לב שבניגוד למה שרבים סבורים, נשימה ארוכה, שטחית ולא טבעית, המתבצעת תוך שמרימים את החזה או הכתפיים, עלולה דווקא להגדיל את המתח.

על כל פנים, אם אתם ניצבים בפני משימה שנראית מורכבת בעבודה, למשל, או נמצאים בעיצומו של ויכוח שמאיים להיות סוער: עצרו, עצמו אפילו עיניים ותנו לנפש שלכם להירגע. על אותו עיקרון, עם כל הכבוד לעבודה ולמשימות אחרות המאפיינות את שגרת היום היום שלכם, חשוב לדעת גם לעשות הפסקות: לנוח אחת למספר שעות, לקרוא ספר, לצאת להליכה קצרה, לשתות כוס תה. בכוחן של פעולות אלה לשבור את השגרה ולהקטין את הלחץ.

מומלץ, בהמשך לכך, להקפיד על סביבה מרגיעה ככל האפשר – למשל מבחינת העיצוב של החדר או צבע הקירות – כאשר ניתן בהחלט להכניס לתוכנית היום-יום האזנה למוזיקה מרגיעה, ניגונים חסידיים, וכל מנגינה שנוגעת בנבכי הנפש ופועלת רגיעה ושלווה. היות ולמים יש השפעה מרגיעה על הגוף חשוב לשתות הרבה, או אפילו להיכנס למקלחת קצרה כאשר מרגישים לחץ.

הכול מתחיל בראש

לחץ כולל בתוכו, במקרים הקיצוניים, היבטים פיזיולוגיים של ממש: החל מהגברת קצב פעימות הלב לפרק זמן מסוים, דרך חוסר ריכוז ועד למחלות כרוניות מגוונות (הפרעות עיכול, דיכאון, הפרעות שינה ועוד). אלא שניתן להתבונן עליו בבחינת "נפש בריאה בגוף בריא", כלומר, להפחית את מימדיו באמצעות התבוננות נכונה על מצב הדברים.

איך עושים את זה? בכל מקרה ומקרה, נסו לראות תמיד את הצד החיובי. לא להעלות תרחישי אימה שמתבוננים על הצד השלילי ("מה אם לא אצליח?"), אלא לחשוב על סיכויי ההצלחה שכן קיימים. מחשבה אופטימית היא אחת התרופות היעילות ביותר ללחץ ויכולה למנוע לא מעט מהתסמינים השליליים שלו.

שורה ארוכה של פתרונות מהטבע

כיום, ניתן למצוא מגוון רחב של מוצרים עם רכיבים מהטבע בהם ניתן להשתמש במצבי לחץ יומיומיים שכל אחד מאיתנו עובר. יש להדגיש כי בניגוד לתרופות, כאן בד"כ לא ידועות תופעות לוואי , מה שהופך את השימוש במוצרים אלה לבטוח . צמחי מרפא או תוספי תזונה עונים על ההגדרה הזו , כאשר צריכה מבוקרת שלהם, בהתאם להוראות השימוש, יכולה לסייע מאד לאדם.
רסקיו ,
המבוסס על תמציות פרחי באך, מסייע לחיים לחוצים במצבים רגשיים יומיומיים כמו עומס בעבודה, בבית, בזוגיות, דייטים, טסט, מבחנים, ראיון עבודה, אירועי משפחה מרגשים ועוד – כמה טיפות בודדות על הלשון ומרגישים בהבדל. לפרטים נוספים - לחצו כאן. כפי שידוע לכולנו מתורתו של הרמב"ם על היכולות הנפלאות שיש לצמחי מרפא לפעול על הפגת מתחים ולחצים, כמו גם לרפא את הגוף ממש ולהכניס את כל החיים אל תוך שלווה שבזכותה אפשר להתעלות בקיום המצוות ובלימוד התורה מתוך שמחה!

חשיבותו של כושר גופני

מומלץ לבצע כושר גופני בגלל מגוון רחב של סיבות. רבים לא נותנים את הדעת על כך שאחת מהן יכולה להיות גם הפחתה של מפלס הלחץ. מבחינה פיזיולוגית, פעילות גופנית מעלה את רמות האנדרופינים בגוף - אלו חומרים כימיים המיוצרים במוח, בצורה טבעית. בין התמורות החיוביות של האנדרופינים, ניתן למנות את שיפור מצב הרוח, כמו גם הפחתה של מפלס המתח והחרדה. החשיבות של כושר גופני יכולה לבוא מתוך הרצון והצורך לעבוד את ה' בשמחה, או מתוך צורך גשמי נטו, וכמובן שכדי שגם פעולה זו תיכנס אל תוך אורח חיים של קדושה - ראו בעשיית כושר גופני כדבר שבזכותו תוכלו לעבוד את ה' ביתר שאת ומתוך תחושת קיימות וחיוניות עצומה, כך גם הפעולה הגשמית יכולה לעלות לקדושה ולשרת את רצון ה' יתברך שנעשה לו דירה בתחתונים.

יש להדגיש כי עבור המתמידים בפעילות ספורטיבית מסתתר בונוס של ממש, ולו מכיוון שלאחר מספר חודשי אימונים הגוף הופך לרגיש עוד יותר להשפעת האנדרופינים.

ומה יש לרפואה האלטרנטיבית להציע?

לא מעט אנשים הסובלים מלחצים, בין אם באופן קבוע ובין אם בפרקי זמן מוגדרים, פונים לפתרונות שונים מקשת הרפואה האלטרנטיבית, חלקם מאופיינים ביעילות מרשימה במיוחד. טכניקות שונות, ביניהן דמיון מודרך, שיטות של קאוצ'ינג שמבוססות על דרך החסידות והקבלה, תפילה, או טבילה במקווה על מנת לחדש את הכוח הרוחני שמניע אותנו לפעול בעולם. כל הפעולות הללו מסוגלות לבצע את המשימה בצורה ראויה וטובה. כיום, ניתן ללמוד את רזי חלק מהשיטות האלה באופן עצמאי, אם כי פניה לבעל מקצוע, עם כל העלויות שבכך, היא לרוב בטוחה ויעילה יותר. התחום של רפואה אלטרנטיבית תופס תאוצה במגזר הדתי-חרדי, וכיום ישנם מאות מטפלים שמשלבים את דרך התורה יחד עם פעולות רפואה אלטרנטיביות שפועלות וחודרות לנפש, ומייד משפיעות על הגוף ומביאות לשיפור משמעותי בתחושה של האדם ובחידוש הכוחות הרוחניים העצומים שחבויים בו.

קטגוריה: ,

תגיות: ,