שלום בית בעידן המודרני
העידן המודרני מביא לחיינו שינויים רבים, בניהם גם שינויי גישה בתפיסה המקובלת והמוכרת לניהול התא המשפחתי, וכמו כן הבנות חדשות ורחבות בנוגע למעמד האישה ביהדות.
"אלו מלאכות שהאישה עושה לבעלה: טוחנת ואופה ומכבסת מבשלת ומניקה את בנה מצעת לו המטה ועושה בצמר", כך כתוב במשנה. איך פעולות אלו באות לידי ביטוי כיום, כשהקמח כבר מגיע טחון מהמכולת, את הצמר תופרת מכונת התפירה, ואת הכביסה עושה מכונת הכביסה?
העידן המודרני הביא איתו בשורה חדשה – מטלות הבית הפכו קלות ביחס לעבר, והנשים מבקשות שוויון הזדמנויות בתפקידים השונים שכרוכים בניהול המשפחה. שינויים אלו באים לידי ביטוי בכל משפחה, בכל המגזרים בחברה הישראלית, גם במשפחה שאינה שומרת תורה ומצוות עדיין, וגם במשפחה הדתית. זה אמנם משפיע על המגזרים באופן שונה וההשלכות באות לידי ביטוי באופן שונה, אך ההשפעה מורגשת גם פה וגם פה.
"רבי אליעזר אומר – אפילו הכניסה לו מאה שפחות כופה, לעשות בצמר שהבטלה מביאה לידי זימה"
חכמי ישראל לקחו את הכל בחשבון והתריעו בפנינו – הבטלה מביאה לידי זימה! דבר שבמגזרים הלא דתיים ניתן לראות בבירור ובקלות, כשהנתונים הסטטיסטיים מציירים תמונת מצב עגומה שאומרת שכ- 80% מהזוגות שמתחתנים לא שורדים את השנים הראשונות לנישואין ומגיעים למצב של גירושין. איך התא המשפחתי הדתי מתמודד עם השינויים הללו? מה ממלא את הזמן של נשים דתיות ומונע ממנה את הבטלה שמביאה לידי זימה?
שינויים שהזמן גרמה
ההלכה היהודית קובעת דרך לניהול החיים על פי החוק האלוקי הנצחי, אך כאשר המציאות משתנה, גם התייחסות ההלכה לדרכי הפעולה שלנו משתנה בהתאם. ניתן למצוא דוגמאות רבות לשינויים מסוג זה, לדוגמא: הבעל חייב במזונות האישה, ובתמורה היא חייבת לו את ההכנסות שלה במידה והן קיימות. בנוסף לכך, האישה מחויבת במטלות הבית כגון: בישול, ניקיון, סריגה, וכו'.. אך כיום מציאות שכזו כבר לא קיימת, כיום הנשים יוצאות לעבוד ופיתוחים התעשייתיים מאפשרים לאישה להכין את האוכל בקלות, לקנות בגדים מוכנים במקום צמר לסריגה עצמאית, וכו'..
וההלכה מתעדכנת בהתאם: "איני ניזונת ואיני עושה", אומרת האישה לבעלה, ואת האחריות לניהול הבית אפשר להטיל גם על הגבר! ישנם סימוכין לקביעות מסוג זה כבר במשנה, שקבעה ש"אישה שהכניסה ארבע שפחות פטורה מכל עבודות הבית ויושבת בקתדרה".
מה שומר על שלום המשפחה?
לא לחינם המגזר הדתי מצליח לחמוק מאימת תופעת הגירושין, שהולכת ומתגברת בחברה הישראלית ובעולם המודרני בכלל. ניהול הבית הדתי מבוסס על כלים ותובנות בסיסיים שבעזרתם ניתן לשמור על היציבות והשלום בבית, גם כאשר המציאות הדינאמית משתנה ואנו נאלצים להתאים ולהשתנות בהתאם לכך.
"אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד"
"ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך"
הטעות המרה בה שוגה העולם המודרני, דבר שמוביל לעלייה חדה בכמות הזוגות המתגרשים, זו הדרישה לשוויון. הרצון החברתי להציג את כל בני האדם כשווים, במקום להכיר במציאות שבדבר הזה אינה משתנה וגם לא תשתנה לעולם – אנחנו שונים! גבר ואישה בנויים בצורה שונה, פיזית ורגשית. הגוי שונה מהיהודי, וגם החיוב שלו בקיום מצוות שונה, יהודי מחויב ב 613 מצוות וגוי מחויב רק בשבע מצוות בני נוח. אין בעולם שוויון! אבל כן יש – סיכוי לשלמות.
הגבר והאישה משלימים אחד את השני ועל ידי החיבור בניהם, כשהם באים בברית הנישואין, אפשר להגיע לגילוי אינסופי מאורו הנפלא של הבורא – גילוי האחד ושמו אחד, השלם האמיתי. על אותו המשקל, היהודי והגוי גם הם משלימים אחד את השני, אחד נבחר להוביל והשני נדרש להתבטל אל הדרך בה מובילים אותו, דבר שיביא לימות המשיח ולגאולה האמיתית והשלמה – גילוי האחד ושמו אחד, השלם האמיתי.
שוויון או שלמות בזוגיות?
הצורך המודרני בדרישה לשוויון מוביל את העולם לחוסר איזון, מצב בו המינים מחליפים את תפקידם הטבעי ומתוך הבלבול נוצר מצב של תוהו ובוהו, מה שבא לידי ביטוי באחוזי הגירושין הגבוהים בשנים האחרונות. כאשר יש שוויון אין גשר בין שני הצדדים, שמטבעם נבראו שונים אך משלימים. הבעל מאבד את התוקף למלא את תפקידו להקנות לאישה ולילדים תחושת ביטחון ויציבות. האישה והילדים מאבדים את האמון בו, וכל מה שנדרש לקיומו של בית חדל מלהתקיים. את הרמז למה שעתיד לבוא תכף ומייד ממש, ימי הגאולה שיאירו דווקא מתוך חושך הגלות שמתגבר ומגיע בימים אלו לשיאים חדשים, ניתן למצוא בדרכי הפעולה שהפכו פופולאריים בקרב הזוגות המתגרשים – גישור זוגי. פתאום הבעל והאישה מוצאים את עצמם במקום שהם צריכים להכניס סמכות של צד שלישי שיגשר בניהם ויביא לפתרון הבעיות בנישואין. במקום שיחשבו טוב טוב, איזו סמכות הם בחרו להוציא מחיי הנישואין, הסמכות שמהווה לנו כגורם אובייקטיבי בעל מוסר עליון ונצחי – ההלכה היהודית. למה צריך הסכם גישור שנעשה באמצעות עורכי דין ומשפטנים, שמתמחים בדיני משפחה בהתאם לחוק שנקבע בשנים האחרונות ומרבה להשתנות בהתאם לטעויות הרבות ולעיוותים שהוא יוצר? אפשר פשוט לשמור על הסכמי הגישור שיצר המבחן האמיתי – נצח ישראל!
ויש בכל האמור גם נחמה קטנה - דפוסי ההתנהלות של החברה הישראלית, בקרב אלו שאינם שומרי תורה ומצוות עדיין, מעידים על ההתקרבות לדרך פעולה מתוקנת, דרך שקיבלנו כבר לפני אלפי שנים וגדולי ישראל הנציחו בשבילנו את הביאורים והחידודים של העומקים שחבויים בה. בקרוב ממש הם יגלו כולם – "הכל צפוי והרשות נתונה ובטוב העולם נדון והכל לפי רוב המעשה" (פרקי אבות ג משנה טו).
קטגוריה: אקטואליה, משפחה, שלום בית
תגיות: אופנה דתית, אופנה חרדית, אופנה לדתיות, אופנה לחרדיות, אופנה לנשים דתיות, אופנה צנועה, אופנה צנועה לנשים, בגדי מעצבים, בגדי מעצבים באינטרנט, בגדי נשים באינטרנט, בגדי נשים צנועים, בגדים יפים לדתיות, בגדים לדתיות, בגדים צנועים, בגדים צנועים בסטייל, גישור, גישור זוגי, המשפחה בישראל, הסכם גישור, חברת ניקיון בתל אביב, חוק הזוגיות, חינוך, חנות בגדים אונליין, חצאיות ארוכות, מעצבי שמלות כלה, מעצבי שמלות ערב, מעצבת בגדים, מעצבת שמלות כלה, משפחה, נשים חרדיות, סטייל לדתיות, עיצוב אופנה, עיצוב שמלות ערב, על ברית הזוגיות, שלום בית, שמלה צנועה, שמלות חתונה, שמלות כלה וערב, שמלות כלה לדתיות, שמלות כלה לחרדיות, שמלות כלה צנועות, שמלות כלה צנועות וזולות, שמלות כלה צנועות ויפות, שמלות כלה צנועות לדתיות, שמלות לחתונה, שמלות מעוצבות, שמלות מעצבים, שמלות ערב זולות וצנועות, שמלות ערב לחרדיות, שמלות ערב צנועות וזולות, שמלות ערב צנועות לחתונה, שמלות צנועות לאירועים, שמלת כלה לדתיות, שמלת כלה צנועה, שמלת ערב לחתונה