להתפלל, לאהוב, לאכול. ח"י סגולות לחנוכה
חנוכה חג מדהים. זה שיאו של חודש כסלו, שכל טבעו הוא, שהוא מעל לטבע, וחנוכה – מעל ומעבר לטבע. כל החודש הסתובבתי בארצנו ואספתי סיפורי ניסים מעשרות נשים. זה היה מדהים, ובפרט הניסים שהתרחשו סביב כסלו וחנוכה. ריבונו של עולם מחכה לתפילות שלנו ונענה לנו, כביכול. הוא מבקש לחולל לנו ניסים – בעזרתנו.

בדפים הבאים מחכות לכן סגולות נפלאות לחנוכה שנאספו ולוקטו במיוחד עבורכן. בחרנו לעטוף אותן באהבה בתוך לימוד קצר, במקום להגיש אותן כרשימת מכולת מתומצתת, משום שהחשש הוא שהסגולה, שכל עניינה הוא למשוך את הלב והעשייה לתפילה גדולה, תשנה את מטרתה ותהפוך לבסוף לאמונה טפלה. לפיכך, מתוך הערכה לאינטליגנציה הנשית אנו נשתדל בע"ה לתת גם את הלימוד הנכון והכוונה הנכונה, ואתן תוסיפו את האמונה התמימה ואת הטאץ' האישי.

וכמובן, הסגולה המרכזית שלנו, כמו תמיד, היא התפילה.
אז... מוכנות?

שבי. חלמי. התפללי. שער מיוחד נפתח 

1 אנו בזמן של חלומות. "מקץ" היא הפרשה שבכל שנה קוראים אותה בשבת בחנוכה. פרעה חולם. מי בא לפתור את חלומו? יוסף, בעל החלומות עצמו. הכינוי "בעל החלומות" הוא למעשה מחמאה, כי בימות הגאולה נהיה כולנו בחזקת "היינו כחולמים". מי שיודעת לחלום את חייה, יש לה תקווה. אשר על כן – לחלום מול החנוכייה! חִלמי את חייך הטובים, המתוקנים. התפללי עליהם.

נהוג לא לעשות מלאכה בחצי השעה הראשונה שלאחר ההדלקה, אבל בעל ה"חוות יאיר" אומר יותר מזה: שבי! לשבת חצי שעה מול החנוכייה, להביט בשלהבות ולהירגע. שבי כבר. לא לטגן סופגניות, לא להחליף טיטולים, לא להגיש שום דבר. פשוט שבי (ואם גם זה קשה, אז שבי לך חצי שעה מול החנוכיה לפחות פעם אחת מתוך שמונת ימי החנוכה).

הרי מה הדבר שהכי חסר לנו בעולם? ישוב דעת. אחרי שתים-שלוש לידות את כבר מאבדת את הזיכרון. את הולכת בנחרצות למטבח ואז תוהה "מה חיפשתי פה בעצם?"

אומר ה': שבי והביטי בחצי השעה הזו, וראי מה יש לך. ראי את כל מה ששלחתי לך. הפסיקי להתרוצץ ולחשוב שהאור נמצא מחוץ לביתך. "אם רק אעבוד קצת אז הכל יהיה טוב"/"אם רק אקנה עוד חמישה דברים יהיה לי אור בעיניים"... לא. שבי מול מה שיש לך כבר.

תפילותייך מול החנוכייה עולות בדואר אקספרס לשמים ובוקעות שערים. כיצד? בנות, מעל החנוכיה פתוח שער ענק. כתוב שמדליקים נר חנוכה עד שתכלה רגל מן השוק ; "עד שתכלה רגל" - ראשי תיבות שער. מהשער הזה יוצאים מלאכים, אומר הרבי מרוז'ין . שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ . לו = ל"ו הנרות של החנוכיה. מעל נרות החנוכיה עומדים מלאכים, והם ממונים להעלות כל תפילה ותפילה שנאמרת ליד החנוכיה.

ל"ו – אלו הן גם 36 השעות של האור הגנוז. האור הגדול שזרח בעולם בשעת בריאתו, ומיד כשחטאו אדם וחוה – נגנז. שלושים ושש שעות הוא דלק בסך הכל, ואפשר היה לראות בו מקצה העולם ועד קצהו. יכולת להבין למה דברים קרו לך ומה עליך לעשות עכשיו.

כיום אין לנו את הקשר הישיר הזה לנבואה אישית. אין לנו מושג למה דברים קורים ומה לעשות. אילו רק היתה לנו גישה לאור הגנוז הזה! אבל יש גישה חלקית. בשלושה מקומות מתנוצץ האור הגנוז:
1- בסידור – כשאת מתפללת פתאום את אומרת "או! פתאום קיבלתי עצה מה לעשות".
2- בשלושים ושישה הצדיקים של הדור. יש ל"ו צדיקים שיכולים לומר לך באמת "נשמה, זה קרה לך בגלל זה וזה ועליך לעשות כך וכך".
3- בחנוכייה. אומר הרבי מסלונים: כשאת תביטי בשלהבות, את תקבלי מינִי-נבואה. מההבטה בחנוכייה את תפיקי תובנה חדשה ויכולת להבין מה עבר עליך ומה את אמורה לעשות. קוראים לזה "התבהרות".
אין לכן מושג איזה כוח יש להבטה בנרות החנוכה. לראותם – בלבד! זה כל מה שצריך לעשות.

שער מיוחד נפתח בימי החנוכה. תפילות נענות. שמעתי בלי סוף סיפורי ניסים מדהימים. אבל – את חייבת להאמין באפשרות של התחלה חדשה, של תפנית לטובה. העוצמה הכי מזוקקת ומרוכזת של נרות החנוכה מגולמת בחצי השעה הראשונה של ההדלקה. אל תחמיצי את הרגעים הגבוהים הללו.

3 לעבור, להביט ולבקש! וכשאת עוברת וחוזרת, בכל פעם שאת רואה את הנרות – תבקשי. זה שער לקיבול תפילות.

 אהבה! הידור בחנוכייה, הידור בשמן 

4 כמה דיברנו השבוע על ההדר, על התוספת האוהבת הזו שעושה את כל ההבדל. חנוכה הוא חג של הוד והידור. לכי על חנוכיה מעוצבת ומהודרת - החנוכיה הכי יפה שיש. ההידור שלך בחנוכייה מראה לקב"ה שיש לך חשק למצוות שלו. "אני לא עושה בחושך כדי לסמן וי. אני מהדרת - מהדרין מן המהדרין. הכי יפה בשבילך ה', כי אני אוהבת אותך".

חלק מההידור בחג הזה נעוץ בהבנה שהחנוכייה היא מיותרת, לכאורה, וגם נס פך השמן הוא מיותר. באמת! כתוב שטומאה הוּתרה בציבור . ברגע שנכנסו מכבים לבית המקדש מותר היה להם להדליק מכל שמן. הם כלל לא היו חייבים שמן חתום וטהור. ובעצם המנורה בכלל היא דבר מיותר. וכי לאורהּ הוא צריך? והלא כל ארבעים שנה שהלכו בני ישראל במדבר, לא הלכו אלא לאורו. אלא עדות היא לבאי עולם, שהשכינה שורה בישראל . ה' רוצה להראות לנו שהוא אוהב אותנו, אז הוא (כאילו) שמח במנורה שלנו.

מביא המדרש משל נפלא: המלך מודיע לעני שהוא מגיע לביתו. העני עורך שולחן מלא מטעמים ולצד האוכל והשתיעה הוא מניח גם מנורה קטנה.
המלך מתקרב. העני מציץ מהחלון ורואה את הפמליה המפוארת ואת המלך שאוחז בידו מנורת זהב.
"אוי", הוא אומר לעצמו. "אני חייב להחביא את המנורה המסכנה שלי".
המלך נכנס. "כל כך יפה ערכת", הוא מתפעל. "כמה סידרת לכבודי. ורק מנורה לא הכנת?"
"אדוני המלך, הכנתי מנורה", אומר האיש "אבל היא כל כך מצ'וקמקת".
המלך, שהוא כמובן הקב"ה, אומר "דווקא את המצ'וקמקת אני רוצה; את המנורה שלך" .

הרמב"ם בדרך כלל לא מִתרגשַן גדול, אך ראו את המילים שלו הפעם: מצוות נר חנוכה – מצווה חביבה היא עד מאד . "חביבה" איננה מילה אופיינית לרמב"ם אך הוא מודע לכך שכל העניין הוא המאוהבוּת, ההידור, התוספות המיותרות האלה.

עם יד על הלב, נדיר שגבר מבין ומעריך הידור. לעולם הוא לא יבין למה סידרת את המפיות כל כך יפה על השולחן. התוצאה הסופית מאד תמצא חן בעיניו, אבל הניואנסים של ההידור הן דבר נשי. כי נשים עושות באהבה: "אם כבר אני עושה אז שיהיה הכי יפה שיש".

חנוכה בעצם חג האהבה. אישה אחת סיפרה לי שזמן רב לא היה לה פרי בטן, ובכלל היא מורה בעלת משכורת מסכנה. שנה אחת היא לקחה את כל המשכורת וקנתה חנוכיית כסף מדהימה. בעלה חזר הביתה וצרח עליה: "מה זה! איפה המשכורת ולמה קנית?" היא אמרה לו: "לא אכפת לי, אני מהדרת ומראה לקב"ה שאני אוהבת אותו גם ככה. גם עם הצער הגדול הזה".

היא התעברה בחג החנוכה. יש לה היום ילדה מדהימה (ואם זו היתה חנוכייה מזהב אולי זה היה בן זכר ). ולגבי פקידת עקרות – תיכף נגיע.

5 שמן זית. יש מלא סוגי שמנים כשרים, כותב החיד"א: והסגולה לבנים צדיקים, דווקא כשמהדר בשמן זית ולכן, צריך להיזהר בזה!
ההידור בשמן הוא סגולה לבנים צדיקים; בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ . לכן, הדגש כאן הוא על שמן זית הכי זך, הכי כתית, הכי משובח. ולא למאור - אלא לסלט! הרגיל בנר הוויין לו בנים תלמידי חכמים , לכן הקפידו על שמן זית זך וטהור ומשובח במיוחד. זה הידור שבהידור.
שמן זית זך הוא סגולה לזיכרון, סגולה לחכמה. כך היה במנורה בבית המקדש והחנוכייה שיש לנו היום היא זכר כמעט מדויק למנורת המקדש. ולכן, אומר החיד"א, אם את רוצה שכל הסגולות שהיו במנורה יחולו על החנוכיה - בנים צדיקים, זיכרון, ראייה טובה, בריאות הנפש והגוף ועוד שיפורט בהמשך – את חייבת שמן זית מעולה (כמובן שלפי ההלכה מותר להשתמש בכל השמנים ובכל מיני סוגי נרות אך אם בסגולות עסקינן, קחי שמן זית משובח לסלט).
מראות אסורים ומיותרים – להימחק! 

מי שראתה בחייה סרטים לא צנועים, בני אדם ומראות שהיא מעדיפה למחוק, האדמו"ר מסלונים אומר שההבטה בנרות החנוכייה יש לה יכולת למחוק לך מההארד דיסק את המראות האלה. אז ממש לכוון למחיקת ראיות אסורות ולבקש על כך.

שמירה וניצחון 

7 סגולה לומר שבע פעמים את הפסוק האחרון בפרק צ' בתהילים - וִיהִי נֹעַם ה' אֱלֹקֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ . שבע פעמים בקול ופעם שמינית בשקט.
כמו כן, לומר את כל פרק צ"א כולו (יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן). פרק צ"א מכונה "שיר של פגעים". הוא מסלק מזיקים מהגוף ומהנפש, עין הרע ופחדים. את אומרת אותו שבע פעמים בקול, ופעם שמינית בשקט. הפעם השמינית לוקחת אותך מעל לטבע. תגידו את זה בחצי השעה שאתן יושבות.
מהיכן המזמור הזה? החשמונאים היו מלחשים אותו במלחמתם ביוונים: יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ - אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ . המזמור תמך בניצחון המכבים.
זו סגולה לשמירה מעולה.

מזמור ס"ז בתהילים: "למנצח".
המזמור הזה מובא בסידורים ספרדיים בצורת מנורה.
באמירת "המנצח" בצורת המנורה יש סודות עצומים. אני מצטטת מספר "מורה באצבע" של החיד"א:
כל האומר מזמור "למנצח" בצורת המנורה בכל יום בהנץ החמה , לא יקרה לו שום מקרה רע, ונחשב כאילו הדליק את המנורה בבית המקדש, כי יש בו שבעה פסוקים כנגד שבעת קני המנורה ויש בו 49 מילים כנגד הגביעים והפרחים והכפתורים שבמנורה
והקב"ה הראה לדוד המלך מזמור "למנצח" על טס של זהב עשוי בצורת מנורה,
ודוד המלך היה נושא מנורה זו כשהיה יוצא למלחמה,
והיה מנצח את אויביו,
ואויביו הולכים לפניו.

פחד, עצבות וחולי גוף ונפש 

"אֲרוֹמִמְךָ" – פרק ל' בתהילים (כולו) - סגולה נגד פחד.
פחדים, דאגות, חולי נפש כלשהו – אומר ה"בן איש חי": יביט בנר, בפתילה ובשמן - ראשי תיבות "נפש". ההבטה היא סגולה לרפואת הנפש שלך ו/או של מישהו שאת מכירה. למדנו שהשלהבות הן האור הגנוז שדלק לפני שנברא הפחד בעולם, וההבטה בשלהבות מרפאת פחדים ומביאה מרגוע לנפש.

"חולי נפש" פירושו חוסר שמחה. מי שבעלה אף פעם לא שמח חיה לצידו של חולה נפש. מי שאף פעם לא שמחה, יש לה חולי בנפש. אין חולי יותר מהעדר שמחה. בקשי על זה, זה קריטי. כל היום אנחנו מבקשות משיח ובית מקדש, אבל מה שווה משיח ובית מקדש אם אין שמחה? מה עשינו בזה?...

ראיתי נשואות עצובות, אימהות עצובות, עשירות עצובות, בלונדיניות עצובות, רזות עצובות, אשכנזיות עצובות. כמה צריך לבקש על השמחה, אחרת כל העושר, היופי, הפיריון והזוגיות לא שווים בעינייך כלום.

זה פרק התהילים הראשון שמקשר בין הגוף לבין הנפש, או כמו הביטוי ששגור בימים אלה: "גופנפש". באופן אישי הייתי מדירה ביטוי זה מהשפה העברית כי אני אוהבת שכל מילה מקבלת את הכבוד שלה, אבל יאללה.
בפרט יש לכוון במילים ה' הֶעֱלִיתָ מִן שְׁאוֹל נַפְשִׁי ("נפשי" – נר, שמן, פתילה).
דוד המלך חולה בגופו 13 שנה. פשוט לא זז מהמיטה. הוא יודע: "החולי הגופני שלי הוא חולי נפשי. כל העם חושב שאני בן אדם רשע כי לקחתי את בת שבע, ובשביל לקחת אותה שלחתי את אוריה בעלה לשדה הקרב כדי למות". כמה הוא חולה מצער, בוכה שלוש עשרה שנה במיטתו.
שלמה בנו בונה את בית המקדש. מבקשים להכניס את הארון לבית המקדש, והוא נתקע בפתח ולא נכנס.
מתחילים כולם לרכל: "בטח. כי אבא של שלמה, דוד, היה עם אישה לא שלו..."
עומד שלמה ואומר "ה', בשביל הכבוד שלך תפתח את הפתח. בשביל עם ישראל שמחכה".
הארון לא נכנס.
ואז הוא צועק: "בעבור דוד עבדך אל תשב פני משיחך, בשביל הכבוד של אבא שלי, שכולם מרכלים עליו עכשיו, עשה שהארון יכנס".
קורא נס והדלתות נפתחות והארון נכנס. באותו רגע דוד מחלים וקם על רגליו ומחבר את מזמור ל' המדהים, מזמור שיר חנוכת הבית לדוד. ארומימך ה' כי דיליתני.
לומר את תהילים ל' זו סגולה לריפוי הנפש, שבו תלוי הריפוי לכל חוליי הגוף אולי. זו סגולה למי שעומדת לפני משפט רוצה שצדקתה תצא לאור.

סגולה לרפואת הנפש - הכיני בעצמך את הנרות. "נר" זו הלהבה, "שמן / פתילה" – ראשי תיבות נפש. זה מועיל לרפואת הנפש. התרפיה הזו שאת לוקחת את הגביע, ממלאת בשמן, ממוללת את הפתילה, מדליקה את הלהבה, יש בה כדי לרפא את הנפש (וכאמור, ולחיזוק הסגולה יש לומר פרק ל' בתהילים, אֲרוֹמִמְךָ ה' כִּי דִלִּיתָנִי וְלֹא שִׂמַּחְתָּ אֹיְבַי לִי ).

מציאת בן/בת זוג 

סגולה נפלאה לזיווג - בערב שבת שחל בחנוכה. כשנרות החנוכה דולקים ליד נרות השבת, אומר הרבי מסלונים, תאמרי "ה', שמחֶם בבניין שלם" .
שני נרות השבת - זו זוגיות.
נרות החנוכה - אלה ילדים. שמתן לב איך נראית חנוכיה? כמו אמא וילדים. "ה', שמח אותי בבניין – שלם. אני לא רוצה זוגיות בלי ילדים חלילה, וגם לא רוצה ילדים בלי זוגיות חלילה. רוצה בניין שלם, רוצה את השלמות של השמחה המשפחתית; רוצה גם זה וגם זה".

והרבי מקרלין, בעל ה"בית אהרון", כותב על ערב שבת שחל בחנוכה שתאמרי את המילים סַמְּכוּנִי בָּאֲשִׁישׁוֹת - אני עומדת ליפול, תסמכו אותי, תנו לי תמיכה בעזרת שני האש – אש נרות השבת ואש נרות החנוכה. סַמְּכוּנִי בָּאֲשִׁישׁוֹת, רַפְּדוּנִי בַּתַּפּוּחִים, כִּי חוֹלַת אַהֲבָה אָנִי .

זו הסגולה של ערב שבת, כאשר נרות השבת דולקים עם נרות החנוכה.

נרות שבת הם כנגד הזיווג והזוגיות, והחנוכיה כנגד הילדים. בקשי על הבן שלך, על הבת שלך, על אחותך ועליך "שמחם בבנין שלם". אני רוצה גם זוגיות וגם ילדים צדיקים.

חזרה בתשובה. להחזיר את הלב הביתה 

12 סגולה לתשובה: יש לך בת שעזבה את התורה / בן שלא מניח תפילין / סבתא שלך יצאה לתרבות רעה והתחילה לבלות. ליל חנוכה שחל בראש חודש טבת הינו לילה שמסוגל להשיב את הרחוקים בתשובה (השנה ראש חודש טבת נכנס בליל חמישי).

בתאריך הזה התרחש דבר מדהים בהיסטוריה: האדם רע, רע, רע חזר בתשובה. קראו לו ישמעאל. אביו, אברהם אבינו, כל כך שמח לראות את בנו מניח תפילין. באותו יום הוא נפטר. א' בטבת הוא יום פטירתו של אברהם אבינו, וה' הבטיח לו תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. "תיקבר בשיבה טובה" – ראשי תיבות טב"ת (הפוך). למה הוא נקבר בשיבה טובה? כי ביום מותו הוא ראה את ישמעאל בנו עושה תשובה . ואם הילד הכי-רחוק-מתורה בעולם חזר בתשובה – אז הבן שלך לא יכול?! אחותך לא יכולה?! בעלך לא יכול?! את לא יכולה?!

בראש חודש טבת עמדי מול הנרות והתפללי עליהם/עלייך לחזרה בתשובה שלמה, למציאת הדרך, להשבת האבידה למקומה. אפשר להשיב בתפילות של הערב הזה את האדם הכי רחוק.

בערב ראש חודש טבת עזרא הסופר גירש את הנשים הנוכריות שהיו נשואות לגברים יהודים. הוא פשוט סיים עם נישואי התערובת בדורו בתאריך הזה. מאז, מי שיש לה במשפחה מישהו עם גוי או גויה וחושבים לפרק את החבילה, ראש חודש טבת הוא הזמן להיפרד לשלום. בכל שנה בחנוכה אני מוסרת שיעור בכנס מיוחד של הרבנית ברנס, זו ששולפת בנות ונשים יהודיות מכפרים ערביים לאחר שהן נכלאו שם על ידי בני זוגם הלא-נחמדים. אני יודעת שזו סגולה לא פוליטיקלי קורקטית, כמובן שהגויים הם בני אדם, אבל הנשמות לא שייכות.

הריון בריא, לידה קלה ושבירת מזל נעול 
הגענו לנר שמיני של חנוכה. ליום השמיני, בו דולקים שמונה נרות בחנוכייה, קוראים "זאת חנוכה". יום שמסוגל ללידה קלה, פוריות, תפילה על עקרוּת. השנה מדליקים נר שמיני של חנוכה במוצאי שבת ב' בטבת, 15/12.

הנה המילים המרגשות של הרבי מרוז'ין: אותה הפעולה שצדיקי הדור הגדולים ביותר אינם יכולים לפעול בתפילת נעילה ביום כיפור, יכול כל יהודי פשוט לבקש ולפעול בדמעות שיזיל מול הנרות ביום זאת חנוכה.

אדם צריך להשתדל להשקיע ביום זה זמן וכוחות לבקש על רוחניות, אהבה, יראת ה', זוגיות, ילדים צדיקים וחיזוק באמונה.

מה יש במספר 8 שמסוגל קודם כל לפקידת עקרות - נשים שמחכות שנים לפרי בטן?
כותב המהר"ל: תקשיבי. בנֵי (בנים), חיֵי (בריאות) ומזונֵיי (פרנסה), לא בזכותא תליא מילתא אלא במזלה. את יכולה להיות הצדקת הכי גדולה בעולם ולא למצוא בן זוג ושלא יהיו לך ילדים (רואים את זה בלי סוף) - ולמה? כי זה לא תלוי בזכויות שלך אלא במזל. או שנוזל עליך או שלא נוזל עליך. כמה פעמים רואים צדיקה בלי ילדים או חלילה צדיק חולה. איך יכול להיות? זה עניין של מזל שנקבע בשמים מזמן.

אומר המהר"ל: החוקיות הסדורה היא המספר 7: שבעה ימים, 7 כוכבי לכת. זה המזל. ויש מספר שהוא מעל המזל, מספר של שבירת מזל: 8. כל מי שמרגישה משהו עקר בחייה, משהו תקוע - זאת השעה לבקש, בזאת חנוכה, כשאת עומדת מול שמונת הנרות המדהימים.

סגולה לפקידת עקרות, אומר הרבי מרוז'ין: אלקים צבא-ות שׁוּב נָא! הַבֵּט מִשָּׁמַיִם וּרְאֵה, וּפְקֹד גֶּפֶן – זֹאת! . כך תאמרי. "אני גפן. אני רוצה להיות גפן פוריה בירכתי ביתי ". ומוסיף הרבי מרוז'ין: להגיד "כמו שדולקים פה שמונה נרות, שאזכה למול את בני ביום השמיני".

14 הנה מגיעה הסגולה האדירה: ב"זאת חנוכה" (היום השמיני) תבכי כזה בכי, אומר החיד"א, עד שכל השלהבות ייטּשטשו וייראו כמו מדורה. בכי כזה - ותפילתך נענית.

כותב ה"בן איש חי": מי שיש לו ניתוח או בדיקה מאד חשובה יקבל על עצמו שבאחד מימי החנוכה לא יעשה מלאכה. מותר לנסוע או להדליק אור, אבל את לא עובדת ונוסעת רק למקומות קדושים: מירון, קבר רחל, הכותל המערבי. וינצל מאותה צרה. שווה.

לא עושה מלאכה כשהנרות דולקים!
ויש נשים שקבלה להן שאם נפלה אשה בסכנה, תידור יום שבו לא תעשה מלאכה – ותינצל .

 סגולות בעלות ערך קלורי 

ספינג'ות! זו סגולה לפרנסה. כך כותב רבי מימון בן יוסף, אביו של הרמב"ם: אין להקל במנהג אל-ספינג', והם הצפיחית בדבש, והוא מנהג קדמונים, וכשהם קלויים בשמן הרבה, תהיה לו ברכת פרנסה כל השנה, שנאמר "מֵאָשֵׁר שְׁמֵנָה לַחְמוֹ" . ומנהג אל-ספינג' אין לבזותו, וכל הזריז בו תבוא עליו ברכה וייקרעו שטרי חובותיו .

אבי הרמב"ם, לא פחות. ספינג' הוא מנהג רציני, וככל שתטגני את הספינג'ות ביותר שמן, מובטחת לך פרנסה בשפע לכל השנה (וגם לדיאטנית שלך ולמכון הכושר).

ו...סופגניות! סגולה לפרנסה ותפילה על בית המקדש והגאולה. כך אומר הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל. הוא מדגיש שחשוב לאכול את הסופגניות לבדן, ולא כחלק מהארוחה! וזאת משום שבברכת "על המִחיה", הנהוגה על מיני מזונות, אנו מזכירות את המזבח: על מזבחך ועל היכלך. כל שמחת החנוכה היא חנוכת המזבח וזו התפילה הכמעט-יחידה בה מזכירים אותו (בברכת המזון המזבח לא מוזכר). אז טגנו סופגניות ו/או ספינג'ות במלא שמן לפרנסה מבורכת ובשפע, וברכו "על המחיה" .

שו"ת ספינג'/סופגניות:
"הרבנית, אפשר לקנות?"
אם את רוצה שלמוכר תהיה פרנסה, תקני. אם את רוצה שלך תהיה פרנסה, תעשי.

"ימימה, אני יכולה לטגן את הספינג'ות אבל שאחרים יאכלו?"
חוטאת ומחטיאה!  תעשי ארוחה נפרדת על ספינג'ות, בגלל ברכת "על המחיה" המדהימה. נא לאכול ספינג'ות בלי נקיפות מצפון! הברירה בחנוכה היא או להיות שמנה ועשירה או רזה וענייה. תבחרי.
"הרבנית, מותר סופגניות אפויות, בשביל הדיאטה?"
אם את רוצה להיות רזה וענייה, אז בבקשה.

18 עוד סגולה בענייני אוכל: סעודה! אבל לא סתם לטחון ספינ'ות אלא לערוך סעודה רבת ערך - עִרכו סעודת מצווה וספרו סיפורי ניסים. מי שמפרסמת נס, הקב"ה משקיע בה. הוא שולח לה ניסים נוספים כי שווה לו, כי היא יחצ"נית טובה שלו.

זה חינוך נפלא לאמונה. לך, לבני משפחתך ובעיקר לילדים. למדנו ש"אמונה" משמעה לדעת שבשנייה אחת ה' יכול להפוך הכל לטובה. כל כך מעט אנשים היום מאמינים בנס. אולי הילדים שלנו, שמכורים ל"הארי פוטר" ולסיפורי ניסים נוספים, אולי מהם תבוא הישועה.

ראיתי בזה דינמיקה מדהימה. אני שואלת בקהל מכובד "האם למישהי יש נס לספר?" ואחת מצביעה ומספרת נס. שנייה עולה ומספרת נס. ופתאום כולן מתעוררות – למה? כי הישיבה בפורום של מספרי ניסים משכללת בך את ראיית הטוב. פתאום את נאלצת למצוא בחייך ניסים.

אספר לכן נס ששמעתי בשיעור שנתתי בבאר שבע (ואכן, זה נס שאפשר לשמוע כמותו רק בבאר שבע). עלתה אישה ואמרה: "הלכתי עם בעלי ברחוב וראיתי חנות עם פוסטר של הבבא סאלי. אמרתי לבעלי: 'אלברט, תקנה לי פוסטר של הבבא סאלי'. אמר לי 'לא קונה'. אמרתי לו 'אלברט, מה אכפת לך? רק חמש שקל!' 'לא קונה!' אנחנו הולכים ופתאום מה רואים על הרצפה? חמש שקל. מי שלח אותם? הבבא סאלי. אני אומרת לו 'אלברט תרים', אומר לי: 'לא. אני פוחד".
התגלגלתי מזה חבל על הזמן... היא אומרת שעד היום זה תלוי לה בסלון, וזו הנקמה שלה בבעלה: "אלברט, המתנה היחידה שקנו לי בחיים, וגם היא לא ממך"...
ח"י סגולות + עוד אחת 

שמעו דבר נפלא. מי שדופק בדלתה אדם עני בזמן הדלקת נר חנוכה או בזמן שהחנוכיה דולקת, ידע שנגזרה עליו גזירה טובה משמים.
מה הקשר? אומר החתם סופר כל כך יפה: ראי את הדלת. מצד אחד נר, מצד שני - מזוזה. מזוזה בימין, נר חנוכה משמאל. באמצע עני – אותיות "נעם"... וִיהִי נֹעַם ה' אֱלֹקֵינוּ עָלֵינוּ. נר - עני (צדקה) - מזוזה. את מוקפת שלושה דברים שמחוללים ניסים.
ואם לא דופקים אצלך בזמן שהחנוכיה דולקת - תני צדקה בקופת הצדקה, כל עוד הנרות דולקים. זו סגולה לניסים גדולים ולשינוי טבע עצום.

ו... אסור לריב בזמן שהחנוכיה דולקת, חס ושלום.
אסור לדבר לשון הרע בזמן שהחנוכיה דולקת (ובכלל. אבל לפחות בזמן החנוכיה תקפידו). שֹׁמֵר פִּיו וּלְשׁוֹנוֹ שֹׁמֵר מִצָּרוֹת נַפְשׁוֹ, וה"חפץ חיים" אומר: "שומר מצרות נפשו" - ראשי תיבות שמן .

 אל תשכחי חברים עצובים 
הכי חשוב. כאשר את יושבת מול הנרות, זכרי את היושבים בחושך: החולים, הרווקות, הבודדים. אל תשמחי לבד. כל כך הרבה אנשים בודדים וחסרי כוח, כמו יהונתן בן מלכה פולארד, שכבר יושב כ"ח שנים מתחת לאדמה. יהי רצון ה' ישלח לו רפואה שלמה ויזכה לצאת את כלאו כמו יוסף שיצא מהבור בפרשת "מקץ", הפרשה של חנוכה.
רב זעירא חי שנים ארוכות. שאלוהו "במה הארכת ימים?"
ענה: מעולם לא שָׂשׂתי בתקלת חברִי.
ביג דיל, בגלל זה חיים הרבה שנים? כן. כשהבן שלי התחתן, כשקרה לי משהו טוב, לא שכחתי להעלות את חורבנם של האחרים על ראש שמחתי. מעולם לא ששתי שמחה שלמה מפני שתמיד התפללתי על היושבים בחושך.
צריך לבקש על העם הזה. לבקש בגדול, לבקש משיח! הרי כולנו כל כך טובים, כולנו בעלי-חלומות מדהימים. רק שנזכה לראות את האור הגנוז בבתינו, בחיינו, ביקרים לנו.

חנוכה שמח!

הכנסו לקו במקובלים ליעוץ

לעילוי נשמת יוסף חי בן ימימה

קטגוריה:

תגיות: , , , , , , ,