אני נתקלת בהרבה לקוחות עסקיים שלא מגדירים יעדים ומנווטים את העסק שלהם ע"פ רוחות השמים, אם יש רוח מזרחית ספינתם תנוע מזרחה ורוח מערבית תניע אותם מערבה, אנו רוצים להביא את העסק שלנו ליעד מבטחים, ליעד אותו הגדרנו מראש ולהשיט אותו קדימה ליעד, גם אם רוחות ינשבו נוכל להתמודד איתן ולהמשיך לנווט לכיוון וליעד הרצוי.
אחד מהמודלים הפרקטיים וניתנים ליישום בקלות שלמדתי הוא: מודל s.m.a.r.t
מודל סמארט הינו מודל פשוט להצבת יעדים והכנת תוכנית פרקטית להשגתם.
S=specific מפורט.
M= measurable מדיד.
A= attainable בר השגה.
R= realistic מציאותי.
T= timely תחום בזמן.
מפורט:
יעדים צריכים להיות ישירים ומפרטים את מה שאנו רוצים להשיג. הפירוט צריך לכלול את המה והלמה.
מדוע ואיך אנחנו מתכננים לעשות את זה?
לדוגמא: במקום להציב יעד של ירידה במשקל,נציב יעד לרדת ק"ג כל שבוע ע"י הליכה של 5 ק"מ.
מדיד:
מה שא"א למדוד א"א לנהל.
נבחר יעד עם התקדמות מדידה, כך שנוכל לראות את השינוי קורה. הציבו קריטוריונים למדידת ההתקדמות להשגת כל יעד.
כשאנו מודדים התקדמות ונשארים צמודים למסלול,אנו חווים את ההתלהבות של ההשגיות,מה שמחזק את המוטיבציה להשגת היעד.
בר השגה:
כשאנו מזהים יעדים שחשובים לנו,אנו מתחילים לחפש דרכים ליישם אותם,אנו מפתחים גישות,יכולות,כישורים וכסף להשיג אותם.
אנו מתחילים לזהות הזדמנויות שיעזרו לנו להתקדם לקראת היעד.
ככל שהיעד יהיה יותר קשה לביצוע תהיה לנו פחות מחויבות להשיג אותו. והרגשת ההצלחה הקרבה תניע אותנו להתמיד במשימות להשגת היעד.
מציאותי:
זו מילה נרדפת לבר ביצוע. יעד מציאותי יכול לדחוף ולהעצים את היכולת של המבצעים אך ודאי לא לשבור אותם.תכננו את היעד כך שהדרך להשגתו תהיה מציאותית,פרקטית ונגישה.
הציבו יעדים שניתן להשיג עם קצת מאמץ,יעד קשה מדי מועד לכשלון ויעד קל מדי משדר חוסר יכולת ורפיון סוג של "כשלון מראש" אין סיבה מספיק טובה להתאמץ בשבילו לכן נציב רף גבוה מספיק כדי להרגיש סיפוק בהשגת היעד.
תחום בזמן:
הציבו מסגרת זמן להשגת היעד. שבוע/חודש/רבעון/ בכך שאנו תוחמים את השגת היעד בזמן,נותן לנו מטרה ברורה לעבוד לקראתה,ונוכל להתכונן ולתכנן את כל הפעולות שצריכות לקרות כדי שזה יקרה.
אם לא נציב את הזמן ההתחייבות תהיה מעורפלת,דברים לא ייעשו,הזדמנות מצויינת לדחיינות,כיוון שתמיד נהיה עם התחושה שתמיד אפשר להתחיל וכלום לא בוער. ללא מסגרת זמן אין את הלחץ והדחיפות לעשות את זה עכשיו.
זמן צריך להיות מדיד,בר השגה ומציאותי. כל אחד יפיק תועלת אם היעדים שלו יהיו מוגדרים חכם. אני אישית לא רואה דרך להשיג מטרות בלי לקבוע יעדים ולהציב אותם מראש.
כיצד לדעת מה היעד הנכון לקבוע אותו כרגע? לפי הפוקל פוינט של העסק עליו כתבנו בכתבה כיצד לתכנן את העסק
אז מה היעד המרכזי שלכם כרגע?
אשמח לקבל תגובות/הערות/שאלות למייל:mecan3@gmail.com
מכאן- ליווי עסקי לנשים שרוצות להרוויח.
נאוה שמואל -מתרגמת ייעוד לכסף.
ופה ניתן להירשם לדף הנחיתה ולקבל תכנים נוספים בחינם (הסרטונים לנשים בלבד)
קטגוריה: טיפים ואימון עסקי