שידור חי ממערת המכפלה: שמחת חג הסוכות המרכזית – ה'תשע"ז

צפו בשמחת החג המרכזית בשידור החי משדה מערת המכפלה בחברון. האירוע בהנחיית שדרן הרדיו יוסי בן עטר

י״ז בתשרי ה׳תשע״ז


קרדיט: קישור למקור

השידור באדיבות אתר "ערוץ 7"

צילום תמונה: לכידת מסך מתוך השידור

לראות ולבכות: המראות הקשים מיום הגירוש במעלה רחבעם – האוהל של אדם וג׳ניה

על ספר המדבר ובאמצע שומקום בנו אדם וג׳ניה את האוהל שלהם, הם חיפשו שקט, ואהבו את האדמה, ובנו מקום יפהפה בו התגוררו יחד עם ארבעת ילדיהם. אבל מה קורה כשיום אחד המשטר מחליט להתנפל עליך ולהרוס לך הכל? כחלק ממגמה?

כ״ד באב ה׳תשע״ו

צילום תמונה: לכידת מסך מתוך הסרטון

שידור חי מכיכר רבין: אלפים משתתפים בשעה זו במפגן תמיכה בחייל היורה מחברון

י״א בניסן ה׳תשע״ו


קרדיט: קישור למקור

צילום: סמיון גרפמן

הרב שרקי בראיון לרב שמואל אליהו: "להיות בשמחה ­ האסטרטגיה היותר נכונה של המלחמה"

הרב שרקי בראיון לרב שמואל אליהו: ״צריך להילחם בטרור ולהבין שמקומם של הערבים הוא במדינות אירופה, ולא פה. המצב הכואב של הפיגועים הבלתי נגמרים ואוזלת ידה של הממשלה, נדון אמש בתכניתם של אבי ברמן והרב שמואל אליהו בגלי ישראל, הם שאלו את הרב שרקי לדעתו בנושא

ז׳ בטבת ה׳תשע״ו

נפצע בפיגוע דקירה ליד הכותל והצליח להתגבר על המחבל

נפצע בפיגוע דקירה ליד הכותל, הצליח להתגבר על המחבל ולנטרל אותו. היום הוא כבר חזר להתפלל בכותל, ויש לו מסר לעם ישראל: אל תפחדו! תמשיכו לבוא להתפלל בכותל!

י״ג במרחשון ה׳תשע״ו


קרדיט: קישור למקור

צילום תמונה: לכידת מסך מתוך הסרטון

ישראל סוערת

רוח חזקה ובניינים רבי קומות – הינם שילוב קטלני ומסוכן

י״ב במרחשון ה׳תשע״ו


קרדיט: קישור למקור


קרדיט: קישור למקור


קרדיט: קישור למקור


קרדיט: קישור למקור


קרדיט: קישור למקור


קרדיט: קישור למקור


קרדיט: קישור למקור


קרדיט: קישור למקור


קרדיט: קישור למקור


קרדיט: קישור למקור


קרדיט: קישור למקור

צילום תמונה: לכידת מסך מתוך הסרטון

דבר תורה שבועי – פרשת לך לך – מי הוא פרעה?

על הכוונה הנסתרת והעמוקה בחטיפת שרה על ידי פרעה

י׳ במרחשון ה׳תשע״ו

פרעה החוטף את שרה אמנו בפרשה, מוּנַע על ידי שיקולים שונים. הצד הפשוט הוא שפרעה שטוף זימה ככל מצרים, מוּנַע על ידי יצריו האפלים, ומשום כך ראה לנכון לחטוף אישה יפה בלי לברר את מעמדה אם היא נשואה או לא, ולהביאה לתוך ארמונו. אבל אם רק כך היה, לא היתה התורה מקדישה פרק שלם למפגש בין אברהם לבין פרעה. כשם שאנחנו אומרים על עם ישראל "מעשה אבות סימן לבנים", אף אותו פרעה מלך מצרים הוא "מעשה אבות - כסימן לבנים שלו" - כסימן לאומה המצרית בבוא בני ישראל אליה.

אנחנו רואים גם שלא רק פרעה אלא מספר מלכים רצו להשתלט על האמהות. האמהות הן כפשוטו -התבנית שמתוכה תיווצר הזהות של עם ישראל. גם לפי ההלכה - הלאומיות של היהודי נקבעת לפי אמו ולא לפי אביו. ובכן מצאנו גם אצל המצרים הקדמונים כשבאו בני ישראל אליהם, שמזימתם היתה ש"כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן" (שמות א כב). ומה יהיה עם הבנות? נראה שכוונתם היתה שהמצרים ישאו את בנות ישראל לנשים. התוצאה היתה שצאצאיהם של המצרים היו יהודים לפי ההלכה, אך מצריים לפי זהותם. כך ניתן גם להבין את כוונתו של פרעה מלך מצרים. בהשתלטו על שרה הוא מתכוון באיזה שהוא מקום של התת מודע שלו להפוך את מצרים לעם סגולה. פרעה הרגיש את הגנוז במשפחה של אברהם אבינו, ואת האנרגיה העצומה הגנוזה שם, לשם הקידום של ההיסטוריה האנושית. לכן התאווה פרעה, וכמוהו אחרים רבים, להשתלט על אותו כח חיים, שהופיע אז בדמותה של שרה.

אנחנו רואים גם יחס דו ערכי: מצד אחד הוא מטיב לאברהם בעבורה. ההטבה שפרעה מטיב לאברהם איננה רק כסף וזהב "צֹאן וּבָקָר וַחֲמֹרִים וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת וַאֲתֹנֹת וּגְמַלִּים" (בראשית יב, טז) - כפשוטו, אלא שמאחורי אותה הטבה אותו כסף ואותו זהב גם התרבות המצרית מוֹסֶרֶת משהו מעצמה לאברהם אבינו. וכמו כן גם אברהם אבינו בעצמו אמר: "אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ" (שם יג), אומר רש"י (שם): "ייטב לי בעבורך - יתנו לי מתנות". ובכן מה לו לאברהם אבינו לחפש מתנות במצרים? ברור שהוא הלך לחפש את חכמתה של מצרים - דרך אותן המתנות, אותה חכמה שהידרדרה במצרים על מנת להעלותה מחדש. ולכן אמר גם את הביטוי "אמרי נא אחותי את" על דרך מה שנאמר במשלי (ז, ד) "אֱמֹר לַחָכְמָה אֲחֹתִי אָתְּ".אך בסופו של דבר, התרבות המצרית אינה ראויה מבחינת מוסריותה להיות זו שתוליד את האומה הישראלית, ולכן באים נגעים גדולים על פרעה ועל כל עבדיו, כעין הקדמה לעשר המכות שעתידות לבוא על מצרים מספר דורות לאחר מכן, על מנת לשחרר את הזהות הישראלית המתגבשת כבר בימים ההם. ולא עוד אלא שאחרי שפרעה השתכנע בצדקתו של אברהם אבינו, מוסרים לנו חז"ל "הגר בתו של פרעה היתה" (בראשית רבה פמ"ה פסקה א) שהוא גם שלח את בתו - הגר, להיות שפחה אצל אברהם אבינו. בתו של מלך, ובודאי של מלך כמו פרעה, איננה סתם שפחה, אלא היא באה לעבור הכשרה לימודית, איזו השתלמות של אומות העולם אצל האבות על מנת להיטיב את תרבותם. מה שבבוא הזמן גם הביא את ה"הוה אמינא" לאברהם אבינו לבנות את בית ישראל מתוך שותפות עם אותה בת של פרעה - עם הגר אמו של ישמעאל.

הרב אורי שרקי – בראש סדר העדיפויות של כולנו: חינוך

השבוע בפודקאסט: כיהודים יש דבר אחד העומד בראש סדר העדיפויות של כולנו – חינוך. וכשנושא כל כך חשוב נמצא בידיים של המערכת, אנחנו צריכים לפתוח עניים ולוודא שהיא מתקדמת בכיוון הרצוי. שיחה על חינוך ומערכת

י׳ במרחשון ה׳תשע״ו

צוואת הרב יורם מיכאל אברג'ל זצ"ל

שיעורו האחרון של מורנו הרב הגאון יורם אברג'ל זצוק"ל שנמסר במאמצים אדירים בתאריך י"ב תשרי תשע"ו לפני שהסתלק בטרם עת

ט׳ במרחשון ה׳תשע״ו

ידוע בחסידות שהשיעור האחרון שמוסר הרב טמונים ורמוזים בו כל מה שצריכים לדעת ולקיים עד כי יבוא גואל במהרה בימינו.

יהי רצון שנדע להשיב על לבבנו את דבריו של מורנו הרב ולהמשיך ללכת בדרכו הקדושה והטהורה והוא ימשיך להשפיע עלינו את ברכותיו ולהתפלל עלינו לפני כסא הכבוד כי צדיקים במיתתם יותר מבחייהם וככל שאדם לומד ומקיים יותר את תורתו של הצדיק הוא נקשר בו בקשר נצחי ועומד לצידו בעת הצורך.

אבן השתיה – הסרט המלא

הסרט עוסק במשמעויות אבן השתיה – הסלע המצוי תחת כיפת הסלע בהר הבית, ע"פ התפיסה ההיסטורית – היהודית מיסטית, המוסלמית והנוצרית והשלכותיה כלפי הקונפליקט הפוליטי

ב׳ במרחשון ה׳תשע״ו

הסרט עוסק במשמעויות אבן השתיה - הסלע המצוי תחת כיפת הסלע בהר הבית, ע"פ התפיסה ההיסטורית - היהודית מיסטית, המוסלמית והנוצרית והשלכותיה כלפי הקונפליקט הפוליטי.
ע"פ התפיסה ההיסטורית יהודית, אבן השתיה היא מקום לקיחת העפר ליצירת אדם הראשון, מקום העלאת הקורבן של קין והבל, מקום עקדת יצחק, מקום חלום יעקוב - סולם יעקוב, מקום קודש הקודשים בבית המקדש הראשון והשני, עליה היה מונח ארון הברית.
התפיסה המיסטית של אבן השתיה קשורה בבריאת העולם ובאחריתו.
התפיסה המיסטית ע"פ היהדות - גורסת כי אבן השתיה מלשון תשתית - עליה הושתת העולם היא טבורו של עולם, יסוד העולם, מעין תא גזע עוברי שממנו התפצל והתפתח העולם.
אבן השתיה גם מלשון שתיה - אריגה - ממנה נארג העולם.
אבן השתיה - מורה על יסוד המים שבתוכה - היא מכסה על פי התהום ועוצרת את מימיו מלפרוץ ולהחריב את העולם כפי שקרה בימי המבול.
בבריאת העולם - כשנקוו המים תחת מקום אחד ונראתה היבשה, המקום האחד הוא אבן השתיה.
באחרית הימים יפרצו מים מאבן השתיה - אך הפעם לא על מנת להחריב את העולם, כי אם על מנת לרפאו.
הסרט עוסק בהרחבה בבריאת העולם וחזון אחרית הימים ע"פ התפיסה המיסטית יהודית, תוך כדי הקבלה והיחס לדתות האחרות.
אבן השתיה היא מקום חיבור העולמות, השער לשמים. הסרט יציג תפיסות אלו ואת השלכותיהם על הקונפליקט הפוליטי הישראלי פלשתיני לגבי הר הבית.

תחקיר תסריט ובימוי: טלי אוחיון
הפקה: אולפני סקאלה - טליה אינספירשין, רות דאוני אמיר גדליה אורן סלע ויניב חממה
צילום: רוני אהרון
עריכה ואפטר אפקטס: אלדד כהן
אנימציה: דניאל לואיס
הפקה בפועל: אורן אברהם
מוסיקה מקורית: יוסף אסייג, זיו הרפז, חיות הקודש, נאש דידאן
ציור אבן השתיה: סרחיו דניאל צ'רקוף

צילום תמונה: לכידת מסך מתוך הסרטון