*יהורם גאון* גאון ברדיו מרגש

"היום בבוקר צלצלה אליי השבת, כמו שהיא צלצלה כבר כמה פעמים. עוד כשהייתי בקול ישראל. והיא שאלה אותי, השבת: 'מה רוצים מחיי?'. לא ידעתי מה לענות לה. ביקשתי ממנה שתמשיך לשמור עלינו, אפילו שאנחנו לא שומרים עליה, ומבזים אותה לפעמים לשווא. אתם יודעים שאחד העם כתב ש'אין צורך להיות ציוני, או מדקדק במצוות, כדי להכיר ערך השבת. מי שמרגיש בליבו קשר אמיתי עם חיי האומה בכל הדורות, לא יוכל בשום אופן לצייר לו מציאות של עם ישראל בלי שבת. אפשר לומר בלי שום הפרזה, כי יותר משישראל שמרו את השבת, שמרה השבת אותם'. ואת זה לא אמר הרב קוק, או רבי שניאור זלמן מלאדי.

"חכמינו זכרונם לברכה אמרו שאין בעל הנס מכיר בניסו. כאלה אנחנו. נס מובנה בנו ששמו שבת, ואנו מתעלמים, בזים ובוזזים אותו, והופכים אותו למשיסה. ומרוב מאבקים וחישובים, וגמירת חשבון ודילים של מתחת ומעל, מתגוללת הפנינה הזאת בשלוליות שבצידי הדרכים, כששוכחים בכלל מה היא מסמלת, שוכחים שהיא מרכיב בסיסי ועוגן חיים אדיר מימדים, שמכוחו ועוצמותיו, אם מנצלים אותם נכון, אפשר לנהל חיים של משמעות, חיים ערכיים. זה הרבה יותר מעבר, הרבה יותר נשגב, מכן קניון לא קניון, מכן רכבת לא רכבת, מכן הסכם קואליציוני או לא. ואני מדבר, לצורך העניין, כחילוני. וכחילוני בא לי לזעוק את דבר כבודה של השבת. ייעודה הנצחי, השמיימי, לייצר חברה נורמלית שוויונית, בה מגיע לכל הנברא בצלם לנוח מעמל השבוע, לנוח תוך כדי הוראה ובקשה ליצור פסק זמן, להתבשם מיום של מחשבה, שמופרד משאר ימות השבוע, ומפנה מקום לנפש להביט סביבה, להתבונן, להבין, להאזין לרחשי הסובב, להירגע, לנוח, להתחבר לאנשים אחרים, שרצים כמונו כל השבוע. 'ארץ ישראל בלי השבת לא תיבנה אלא תיחרב', כתב חיים נחמן ביאליק, 'עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלא גם יסוד קיומו האנושי'.

"היום או מחר תשב איזו ועדה שישבו בה חילוניים ודתיים, ותחליט על איזו פשרה אם כן לאפשר או לא לאפשר משהו בשבת. 'נו באמת', אמרה השבת, 'עד שלא תבינו שאני לא עניין לוועדה אלא מהות וזהות, שאני נכס ולא נטל, ושאני שייכת לכולם, תמשיכו להקים ועדות בענייני'. אמרה, והזילה דמעה של עלבון".

קטגוריה: ,