באדיבות הקול היהודי
חכמינו מלמדים אותנו ש"שבעים פנים לתורה". תוספת מבורכת הוא הספר החדש "ודברת בם" שנכתב ע"י ברוך מרזל, הכולל דברי הגות על פרשיות השבוע, המועדים, וענייני דיומא. בביתנו בנוסף לחומוס, טחינה, חילבה, חצילים בטעם כבד, וסחוג ירוק, הסחוג האדום של חידושיו של מרזל יהיו חלק מרענן של סעודת השבת שלנו.

פגשתי את ברוך לראשונה בניו יורק בזמן מלחמת "שלום הגליל", בטרם עליתי לארץ. באותו זמן ניהלתי את פרויקט "שראל" שנוסד ע"י הרב יהודה חזני זצ"ל ומאיר אינדור שיבדל לחיים ארוכים. הפרויקט שלח יהודים אמריקאים לארץ להתנדב לעבוד בבסיסי צה"ל כדי לתת להם חוויה ישראלית משמעותית, ולחזק את החיבור שלהם לארץ. כשהתוכנית הצליחה מאוד, גורמים שמאלנים בצבא ובממשלה לא אהבו את העובדה ששני אקטיביסטים מגוש אמונים ינהלו את "שראל". אותם גורמים החליטו לשלוח קיבוצניק אחד, רב סרן במילואים כריזמטי לניו יורק, לשלוט על הפרויקט. מאיר אינדור צלצל אלי מירושלים ואמר לי לא לאפשר לו להיכנס למשרד. הייתי בהלם. כבעל תשובה חדש זה היה נשמע לי הפוך מהאידיאלים ביהדות.

"מה עם אברהם אבינו והכנסת אורחים"? שאלתי באופן נאיבי. עדין לא הכרתי את מלחמות היהודים בארץ. כתגובה מצדו השני של הקו שמעתי את צלילי החליל של אינדור. כאילו לומר: "הנה עוד פעם – היהודים מאמריקה אומרים לישראלים מה לעשות".

"אני לא אעשה זאת עד שהרב חזני יגיד לי" אמרתי לו.

שעה אחר כך התקשר הרב יהודה חזני.

"תעשה מה שאינדור אומר" הוא אמר לי בקולו העמוק. "השליח שהם רוצים לשלוח לניו יורק הוא סוס טרויאני. אם אתה נותן לו להכנס למשרד, עוד עשרים יבואו אחריו והשמאלנים ישלטו בפרויקט ויתחילו לשלוח גויים לארץ".

כדי להיות בטוח שבעל התשובה הרך מהוליווד לא יתקפל לפני הקצין הישראלי, חזני ואינדור שלחו את ברוך מרזל לניו יורק לתת לי חיזוק. כשהופיע הקיבוצניק, לא נתתי לו להיכנס למשרד. מצידי עמד מרזל עם חיוך מאוזן לאוזן. מראהו הפחיד את השמאלני, שכן ברוך היה אז רחב מימדים באותה תקופה. כשקלט את המצב, הבחור נמלט.

הזמנתי את ברוך לישון בדירה שלי אבל סירב באומרו שאינו מעוניין בנוחות החומרית של אמריקה והוא ישן במשרד כדי לשמור שהקיבוצניק לא ישוב. חלק מהעבודה שלנו היה לחלק פליירים על התוכנית בשכונות היהודיות. יום אחד לקחתי את ברוך איתי לברוקלין לשכונת פלטבוש כדי לחלק את הפליירים. כשסיימנו עברנו לברייטון ביטצ' והמשכנו מעבר לטיילת על יד הים, ליד הלונה פארק המפורסם של קוני איילנד. הצעתי לברוך לקחת הפסקה כדי לעשות סיבוב על הגלגל הענק ועל ה"ציקלון"- רכבת ההרים המהירה ביותר בעולם.

"אסור להנות מהגלות" ברוך אמר. הוא המשיך לחלק את הפליירים כשהוא שר את גירסתו לשיר רוק פופולרי באותה תקופה:

“We work hard for no money.”

אותה דבקות לאמת ממלאת את הגותו של ברוך מרזל בפרשיות השבוע. ברוב המקרים הוא מביא רעיון מרכזי של הפרשה עם כמה גמרות על הנושא, ופירוש מרענן מחז"ל כמו האברבנאל, אבן עזרא, או הגר"א, ואז מקשר את פירושיהם למצבנו היום.

הנה כמה דוגמאות מפרשיות השבוע האחרונות:

"יסוד גדול למדנו כאן מדברי האברבנאל, והוא שקבורתה של שרה באה לבטא לא רק את עצם ההיאחזות, אלא גם את צורת ההיאחזות בארץ. לצד מעלת ארץ ישראל, יש כאן יסוד של היבדלות מוחלטת מתושבי הארץ, עד כדי שאפילו אחר המוות אברהם אינו מוכן שעצמות אשתו תתערבנה עם עצמות הכנענים המתועבים. אהבת הארץ אין פירושה אהבת יושביה, כי אם היפך – שנאה ותיעוב לאלו המפריעים לנו לקיים כאן חברה כרצון כרצון ה'.

"ישנם חוגים בקרב ההתישבות, אשר על-מנת לקבל לגיטימציה למעשה ההתישבות טורחים לציין שהם אינם מנשלים, חלילה, את יושבי הארץ הערבים, אלא אדרבה, הם באים לחיות עמם בדו-קיום. כנגד אותה שטות, כנגד אותו חוסר הבנה בכל מהותה של ירושת הארץ, ראוי לשנן את דברי האברבנאל, המבארים בטוב טעם ודעת עד כמה חשובה ההרחקה מאותם עמים, עד כמה חשוב שנשב כאן לבדנו. אם נזכה להבין זאת, אז נזכה לברכה של 'ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ'".

על פרשת תולדות מסביר המחבר שמידותיו הרעות של עשיו נובעות מעזיבתו את הבכורה:

"כאשר שואלים מהו החטא החמור ביותר של מערכת החינוך בישראל, יהיה מי שישיב שגדלו כאן מיליוני ילדים שלא יודעים מהי שבת, אחר יאמר שגדלו דורות שלא יודעים מהי "שמע ישראל", ויהיה מי שיאמר שיצרו כאן עם שאינו מכיר בזכותנו על ארץ ישראל. כל אחד צודק באופן מסוים, אולם לדעתי ישנו שורש אחד שקודם לכל אלו- לקחו את עם ה', את בניו של יעקב אבינו, את העם הנבחר, עליו אמר ה' "בני בכורי ישראל", ולימדו אותם לבוז לבכורה, לבחירה, ליעוד הנעלה אליו הם ראויים. הפכו את בני של יעקב לממשיכי דרכו של עשו. לקחו את המושג של "עם נבחר", "עם סגולה", והכתימו אותו כ"גזענות". לקחו את עם ה' והפכוהו לגוי ככל הגויים, שפל ככל השפלים. על זה לא תהיה מחילה. ואם רצוננו למנוע את השואה שעלולה לנחות עלינו בעקבות כך, לפני כל דבר אחר עלינו לשוב להיות בניו של יעקב, לדבוק במושג של עם סגולה, להיות ראויים להיות בניו של מקום, ואחר זאת נוכל כבר לפתור את כל הבעיות מבפנים ומבחוץ".

בנוסף לחידושים המאירים, הגותו של מרזל על התורה והמועדים תעורר שיחות מעניינות בסעודות השבת והחגים. בתיאבון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.