כשהד"ר הרב מנשה זכריה שמע את החלטת הממשלה לפתוח לציבור את תיקי ילדי תימן עלה חיוך מריר בזוויות פיו. הוא נזכר בסירובים שקיבל כשביקש לקבל מסמכים לצורך מחקר שערך בנושא חטופי תימן. "הייתי אז סטודנט צעיר. פניתי פעמים רבות ולא נתנו לי שום מסמך", הוא מספר.

הרב זכריה (67) נולד בשנת תש"ט, בכפר ביצ'א שבתימן. אביו היה מחשובי רבני העדה ושימש שוחט ומוהל. כשהיה בן שלושה חודשים בלבד העלו אותו הוריו עמם לארץ, במבצע 'כנפי נשרים'. משפחת זכריה הועברה למחנה עולים בראש העין.

עדויות העולים

לימים, בעזרת בני משפחה וחברים, חקר את עליית קהילת יהודי ביצ'א מתימן והשתלבותם בארץ, ופרסם על כך ספר. גם הקהילה הזאת עברה את אירועי חטיפת הילדים. "אנשים שראיינתי, עולים מתימן, העידו כי גנבו מהם תינוקות, בטענה שצריך לרפא אותם", הוא אומר.

הוא עצמו נחטף והוחזר רק לאחר מאבק נחוש של אמו: "אושפזתי בעקבות מחלה בעיניים ובמעיים. בכל יום הייתה אמי באה להיות ליד מיטתי. יום אחד הודיעו לה שלקחו אותי להמשך טיפול במרכז רפואי אחר. אימא האמינה ולא ידעה מה מצפה לה".

נחישות של אם

בכל יום באה האם המודאגת למרכז הרפואי ושאלה על בנה. "אמרו לה 'תבואי מחר', 'תבואי מחרתיים'. כשהיא קלטה שמרמים אותה החלה לצעוק. אימא שכלה ארבעה ילדים בתימן. היא לא הייתה יכולה לשאת עוד שכול".

הרב זכריה ממשיך ומגולל: "הצוות ניסה להרגיע אותה, אבל היא לא נרגעה. לסבי, מורי הרב עוואד מתנה, שהיה אב בית דין, היו קשרים, והוא הצליח להגיע עד צמרת השלטון. אימא הוסיפה לנהל מאבק נחוש. 'אני לא זזה מפה עד שאתם מביאים לי את הילד', הבהירה לצוות הרפואי. הנחישות שלה ניצחה, ולבסוף החזירו אותי לידיה".

מפגש עם הרבי

הוא למד בישיבת 'אוצר התלמוד' ברמת-גן ובהמשך למד הוראה. לאחר נישואיו עבד בבית ספר חב"ד בחולון. בפרוץ מלחמת יום הכיפורים שירת בסיני וניצל בנס. החוויות נצורות בלבו. "כשחזרתי לבית הספר, המורים הציעו שאסע לקבל את ברכת הרבי מליובאוויטש. טסתי לניו-יורק והתקבלתי ליחידות אצל הרבי. סיפרתי לרבי על עבודתי והוא העניק לי מברכותיו. הרבי התבטא שעוד אלמד תורה באמריקה, מה שאכן התרחש בהמשך, כששימשתי שם מורה שלוש שנים".

הרב זכריה חיבר עוד ספרים, ובהם פירושים על חמישה חומשי תורה וספר באנגלית על חינוך יהודי תימן. בביתו שמורים פריטים עתיקים וספרים של יהדות תימן, שעברו במשפחתו מדור לדור. כיום, בביתו שבעיר מודיעין, הוא רווה נחת מילדיו ומארבעה-עשר נכדיו.

הרב זכריה. היעלמות ילדים בקהילת ביצ'א

- See more at: //chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=13169&CategoryID=2149#sthash.YzUGPxp8.dpuf

קטגוריה: